Svar: Soverytme 9 måneder
20. september 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Lone
Der kan være forskellige årsager til at din dreng pludselig ændrer soverytme og den umiddelbare forklaring er hans alder. Når man er 9 mdr gammel, så sker der rigtigt mange ting, både fysisk og mentalt og det er derfor meget normalt at børn i denne alder har en periode, hvor de sover mere uroligt.
Det er rigtig godt at du forsøger at holde fast i at han ikke skal ammes om natten. Du skal dog sikre dig, at det ikke er et reelt behov for mad han har. Måske har han brug for mere mad om dagen nu, han er ved at være en stor dreng.
Derudover så tænker jeg at det handler om at han er i begyndende separationsfase. Han sidder nu og er blevet i stand til at sætte sig op. Det vil sige at han fra at sidde på dit skød, kom videre ned og sad ved dine fødder, nu sidder længere væk fra dig og måske forsøger at bevæge sig videre ud i verden. Han øver sig i at være lidt fysisk på afstand fra dig.
Det betyder samtidig at han endnu ikke er i stand til at følge dig, når du får videre ind i et andet rum og du oplever sandsynligvis en begyndende frustration hos ham over dette. Nogle børn kan blive helt ulykkelige, bare mor går om bag ved væggen. Han har brug for at kunne se dig, for at vide at du ikke har forladt ham. Denne angst for forladthed er en del af den fase han går igennem.
Hans fysiske udfoldelser foregår også i søvne. Det er sådan at børn, når de øver sig i at bevæge sig rundt og udvikle deres motorik gør det både i vågen og i sovende tilstand. Derfor vil han nogle gange vågne op, fordi han får sig lagt i en stilling, som ikke er rar for ham at ligge i, og hvor han derfor har mere brug for at blive hjulpet til at blive lagt rigtigt godt, mere end han har brug for at blive taget op. så prøv nogle gange at hjælpe ham med at blive puttet og komme videre i søvnen.
I forhold til hans alder vil to lure i løbet af dagen være gennemsnitligt. Ofte sover børnene en lidt kortere formiddagslur, f.eks. kun på en time og så en lidt længere middagslur, men igen er der forskelle her.
Du må gerne med den alder han har, forsøge at lægge lidt faste tider for dagen, så han bliver puttet nogenlunde til fast tid, på samme måde som han spiser til nogenlunde faste tider. Han har gavn af et fast putteritual, så han ved at når han puttes på denne måde, med denne bamse osv. så er det fordi han skal sove.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og giver jer en forklaring på, hvad der sker for jeres lille dreng i øjeblikket. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske