Svar: 5½ måned spiser kun i søvne
20. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Søvnspisere
Jeg bliver nødt til først lige at spørge, hvor er jeres egen sundhedsplejerske og læge henne i billedet? Jeg synes ikke at et indtag på 300ml modermælkserstatning lyder acceptabelt, og derfor mener jeg at der skal en læge ind over.
Det lyder helt relevant at jeres datter skal lære at spise og da jeg ikke kender jer og ikke kender noget til jeres historie, bliver jeg ud fra det jeg ved, nødt til at sige, at jeg synes I skal have professionel hjælp til dette. Der kan være flere årsager til at jeres datter ikke vil spise og det synes jeg vil være relevant at få afklaret.
I skal ikke blive bange eller unødigt urolige. Men jeg synes det er vigtigt at man finder ud af, hvad det handler om. Dette gøres i første omgang nok bedst på sygehuset. Jeg er ikke helt klar over hvad muligheder I har, hvor I bor. Men det ved lægen. Jeg tænker at det kan være relevant med en indlæggelse fordi der her vil være personer rundt om jer 24 timer i døgnet.
Der findes almindelige børneafdelinger, men der findes bl.a. ved Risskov spædbørnspsykiatrisk afdeling og i nogle kommuner har man også en slags "familiehuse", hvor man er indlagt sammen med sit barn og hvor der er sundhedsplejerske, rådgivere, psykologer osv. tilknyttet. Lægen må hjælpe jer med at finde ud af, hvad det handler om. Det lyder jo lidt som om jeres datter har en form for spisevægring.
Jeg har selv arbejdet på en spædbarnspsykiatrisk afdeling og det er faktisk sådan, at nogle børn har rigtig svært ved selvregulering i forhold til spisning. Det kan være rigtig svært som forældre at bryde og nogle gange gør man måske nogle ting, som man mener er rigtigt gode, nogle gange gør man måske nogle ting, som man slet ikke er bevidste om. På en sådan afdeling er man rigtigt gode til at se på hele familien og finde ud af, sammen med jer, hvad det bedste er at gøre for at bryde den cirkel I er kommet ind i.
Når det er sagt, så kan det jo også være at I sagtens kan få vendt det hele. Som sagt, så ved jeg jo ikke mere om jer og jeres situation end det brev I har sendt mig her.
I første omgang ville jeg derfor prøve at tilbyde jeres datter en flaske, lige når hun vågner af sin søvn. Hvis hun har sovet nogle timer, så må hun være sulten der. Hvis hun protesterer mod at blive holdt i favn, så må I lægge hende på jeres skød imens hun får flaske, eller på en dyne ved siden af jer. Hun skal naturligvis ikke ligge med flasken selv, men I må prøve at give hende mælken og så samtidig vurdere, hvor meget I skal kommunikere med hende og berøre hende undervejs.
Jeg tror det er vigtigt at jeres datter ikke "slatspiser", men at I forsøger at få en vis mængde mad i hende på en gang, så hun også lærer, hvad det vil sige at være mæt og være sulten. Det lyder som om hun umiddelbart har rigtig svært ved selv at fornemme sult og mæthedsfølelse.
Skemad 2-3 gange dagligt er fint, men det udelukker ikke hendes mælkeindtag på flaske. Derfor foreslår jeg at I starter med flaske, når hun vågner, tilbyder skemad måske 1 times tid efter, gerne vand eller mme af kop samme med maden og så nogle putter hende uden flaske. Til natten er hun f.eks. naturligvis nødt til at have en flaske at sove på.
Rigtig meget held og lykke og jeg hører meget gerne fra jer igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske