Brev:
7 mdr. kost og søvn
21. september 2006
Alder:
7 mdr.
7 mdr. kost og søvn
Kære Helen
Tak for din fine brevkasse... har rigtig mange gange luret i de svar, du giver de andre forældre.
Mit spørgsmål drejer sig om Laura på 7½ mdr. Laura vejede for ca 3 uger siden 8,1 kg og var 74,5 cm.
Hun har altid været en aktiv lille pige, der trillede fra ryg til mave som 3½ mdr. 5 mdr. krøb hun frem på maven, nu kravler hun næsten på alle fire, sætter sig op, rejser sig op ved alt hun kan komme i nærheden af, og tripper også lidt rundt.
Hun har altid været motorisk hurtig og har aldrig kunnet finde sig til rette med stille siddende projekter.... Kan ikke sidde stille i skødet, ej heller når hun lige er vågnet eller er træt...autostolen var derfor svær at introducere og det gav mange skrige-køre-ture. Det samme gælder hendes høje stol, som hun ikke gider sidde i længere efter 5-10 min... og oftest tror jeg måltidet bliver afbrudt af denne årsag.
Vi forsøger så at vende hendes opmærksomhed mod legetøj, mad hun selv piller ved eller en ske, mens vi hjælper hende med at få mere i munden... det går an nogle min., men så begynder hun at brokke og græde og holder ikke op før end at hun kommer på gulvet.... dernede vil hun af og til gerne spise lidt mere.
Siden hun var små 5 mdr. har hun fået grød.... et par gange om dagen ved siden af amning om dagen, og amning 2 gange om natten... ved ca 6 mdr. begyndte hun at optrappe amningen om natten til 3 gange og vi øgede antallet af dagsmåltider til 4 dagligt... og hun ammede efter en uges tid kun 1 gang om natten.
Siden da er hun blevet lidt træt af grød... har aldrig været den der har spist de store måltider... og vi er begyndt med rugbrødshapsere, riskiks, oste terninger, avocado, frugt, pasta osv. suppleret med grød i det omfang hun gider, men jeg har indtryk af, at måltider er mindre ca ½ dl pr gang og hun er også begyndt at amme mere om natten. I nat svarende til 4 gange. Foruden dette vågnede hun grædende (begyndende ulykkeligt), siddende eller stående i sengen og skulle puttes igen 5 gange.
Giver jeg hende ikke et rigtigt måltid om natten virker det som om hun bare vågner hurtigere igen og igen...
Hvordan skal vi vende "møllen", når nu vi nøder hende så meget vi kan... og hun synes det er så træls at sidde til højbords. Hovedmåltider foregår ved bordet, mens vi selv spiser, på nær morgenmad, mellemmåltider foregår alle mulige steder afhængig af hvor vi er.
...Vi savner ofte en hygge stund med hende med stille kontakt og kærtegn, og synes det er svært at få ro nok på hende til dette. Hun søger meget vores kontakt også kropslig... men hun kravler og møffer rundt på os i et væk. Hun vil meget gerne op og straks meget gerne ned igen og kan indimellem virke meget ambivalent... Er det mon en naturlig overgangsfase?
Ellers sover hun ok om dagen (for det meste). Ca 1½ time formiddag og eftermiddag og nogle gange ½ time igen til tidlig aften. Hun puttes kl 19-20 og vågner kl ca 6. Om dagen falder hun selv i søvn i barnevognen, om aftenen må vi genputte hende 2-3 gange af 2. min varighed, fordi hun rejser sig op i sengen inden hun falder i søvn. Det tager samlet ca 15-30 min. hvor vi går til og fra soveværelset (hun sover inde hos os i egen seng).
Ser du nogle muligheder for, hvordan vi kan træne at få mere ro på hende om dagen.... særligt i tiden inden hun skal i seng om aftenen?
Hvordan tror du vi kan gøre spisesituationen bedre hyggeligere og spisemængden mere sufficient?
Kan vi gøre noget ved den urolige søvn?
Kærlig hilsen de søvnige