Svar: 7 mdr. kost og søvn
21. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære søvnige forældre
Det er rigtig fint at holde amningen om natten på et minimum, men samtidig hænger jeres datters lyst til mælk om natten, nok også sammen med hendes sparsomme indtag af mad og mælk om dagen.
Jeg tror derfor at vejen frem for en bedre søvn for jer alle, er ved at få mere mad i hende i løbet af dagen. Spørgsmålet er så, hvordan I får "gjort spisesituationen hyggeligere og mængden mere sufficient", som I så fint selv spørger. Det virker jo som om I selv er fuldstændig klar over, 'hvor hunden ligger begravet'.
Det lyder bestemt som om I har en datter med krudt i numsen, måske en af de mere kropsligt intelligente (prøv at se det svar som hører til spørgsmålet "Opdragelse 7½ mdr"). Jeg tror det er meget vigtigt at I prøver at give jeres datter mad, som virker appellerende både i farvevalg, udseende og konsistens. Hun har sandsynligvis rigtig meget brug for at maden er interessant og gerne så meget at hun vil blive siddende.
Tænk i farver, når I laver en tallerken til hende. Prøv at lade være med at røre alting sammen til en kedelig ensfarvet masse, prøv at lave lidt grøntsagsmos i forskellige farver: orange gulerødder, grønne ærter, rød peberfrugt og tomat, gule majs. Jeg ved godt at det er lidt besværligt, men jeg tror det er vigtigt at appellerer til hendes synsindtryk.
Server derudover så meget forskellig familiemad som muligt. Da hun er så aktiv og følger så meget med som hun gør, så tænker jeg at det er vigtigt for hende at spise det samme, som hun ser I gør. Prøv derfor så vidt muligt at give hende det samme. Der er naturligvis visse ting hun ikke mestrer at spise endnu pga hendes alder, så må I mose det, men igen forsøge at servere tingene lidt adskilt, så hun kan se og få lyst.
Det er jo sådan set lige gyldigt om der glider flere ærter ned den ene dag, hvis det så er majs den næste. Det vigtigste lige nu er at hun finder det interessant at spise mere end ½ dl. af gangen. Ved siden af mosen, som I må hjælpe hende med, skal hun også have lov til at spise selv.
Jeg synes også det er en god idé at gøre det til en vane at man sidder ved bordet, når man spiser. Det gælder uanset om man spiser mellemmåltider eller hovedmåltider. Men det er jo mit syn på opdragelse og det er jo slet ikke sikkert at I har det sådan og det er jeres valg. Hvis I trives med at jeres datter sidder ved bordet til hovedmåltider og tilbydes mellemmåltider, hvor hun nu er, så er det helt fint med mig.
Start et måltid med det I hjælper med, så får hun noget og interessen er holdt fanget så længe. Når hun mister interessen for dette, så I stedet for at sætte hende ned, så giv hende mad i stykker som hun selv spiser. På den måde kan I forhåbentlig få hende til at blive siddende længere end 5 minutter.
Begynd allerede 1 time før sengetid at geare lidt ned. Det kan være med et bad, lidt massage (en god kropslig måde at være sammen på). Lidt stille musik virker godt på nogle børn - at spille den samme melodi igen og igen. Dæmpet belysning er også et tegn til at dagen slutter (heldigvis bliver dagene kortere nu :)) Til aftensmad kan hun få det samme som jer, grøntsagsmos, kød/fisk og afslut så f.eks. med en skål frugtmos med mælk.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske