Svar: Morgenmad - 9 mdr.
23. november 2003
Alder:
9 mdr.
Kære Malene
Grød er jo et godt måltid for børn fordi det er næringsrigt, nemt at spise og godt for fordøjelsen. Samtidig kan grød jo laves på flere forskellig måder og i forskellig tykkelse.
Sådan noget som havregrød kan med fordel laves lidt tykkere og det kan mange børn godt lide. Øllebrød kan også være et hit, men det er ofte lidt mere flydende i konsistensen.
Kan din søn slet ikke lide brød? De fleste børn holder meget af brød, både blødt hvidt brød og skorper der kan gnaves. Du kan få meget brød idag, som er sundt og nærende samtidig med at det har en blød konsistens, som han kan klare.
Yoghurt kan også være en idé, men det holder sig selvfølgelig ikke nemmere på skeen. Måske hjælper det, hvis du bruger en form for drys sammen med.
Det er vigtigt at du, med den alder din søn har, får introduceret forskellig mad og giver ham forskellige smagsoplevelser. Netop i 9-10 mdr´s alderen er de fleste børn interesseret i nye smagsoplevelser, hvorimod de ofte mister interessen når de er blevet et år.
Det vil være en god idé at du ikke moser aftensmaden alt for meget. Han skal også lære at tygge maden. Som en overgang kan du mose lidt med en gaffel og skære ud i meget små stykker.
Du skal regne med at din søn får tre hovedmåltider og to mellemmåltider. Han skal spise af den øvrige families mad, hvor smag og konsisten skal tilpasses hans spisefærdigheder.
Tilsidst vil jeg lige nævne (selv om jeg ikke plejer at gøre reklame:o)) at Kaj Bojesen har designet en ske til børn. Den er med en fordybning så maden ikke så let glider af og med et lille håndtag, der gør den nemmere for barnet at holde. Det var måske en idé for jer - måske et julegaveønske.
Også en god jul til dig
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske