Svar: Vil ikke die
21. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Sofies mor
Kunne det tænkes at Sofie afviser brystet fordi din hormonelle cyklus spiller ind? Det er nemlig nogle gange sådan at børn reagerer overfor mælken, hvis mor f.eks. skal til at have menstruation. Mælkens smag kan ændre sig og derfor er der nogle børn som afviser brystet i den periode.
Det kan også sagtens skyldes tænder, men jeg synes ikke de plejer at afvise fuldstændig. Men igen - ingen regler uden undtagelse.
Jeg synes bestemt ikke du skal opgive håbet. Hvis du har det mindste overskud til det, så bliv ved med at malke ud, for at holde mælkeproduktionen igang. Prøv at lægge hende til, især når hun virker til at have en lille smule lyst mere end til det egentlige tidspunkt. Tag en lille 10 ml sprøjte med mælk og dryp det i munden på hende, når hun ligger ved brystet. Det kan nogle gange få barnet til at tage fat og die - det er et forsøg værd, også selvom hun har den alder hun har.
Sofie har jo alderen til skemad og derfor skal du ikke være ked af at det er gået godt. Tænk på alle de mødre, som har børn der slet ikke vil spise - måske en ringe trøst, men sådan er det jo. For nogen er amningen svær, for andre skemaden og for atter andre er det så noget helt andet. Det er bestemt ikke nemt at være forældre, men tro mig - vi vokser alle med opgaven.
Du skal naturligvis sikre dig at hun får nok at drikke, det må så være mme af af kop og så kan du overveje om du skal forsøge med lidt tykmælk om eftermiddagen, som alternativ til amningen der. Så får hun jo lidt kalk og mælk af den vej også og det hele tæller med. Sålænge hun er under 9 mdr bør hun dog ikke få mere komælk end hun får mme eller modermælk.
Jeg kan godt forstå du er ked af det, men giv nu ikke op. Det kan sagtens være tænderne eller din hormonelle cyklus. Så træk lige vejret dybt og tæl til ti og sig så til dig selv, at du forsøger igen.
Det er altid lettest at stoppe amningen, når mor og barn er enige om at det er nu. Nogle gange siger børnene desværre fra lidt før mor er parat og nogle gange så kan man faktisk godt få børnene til at skifte mening. Du skal så bare være bevidst om at det bliver dig, der senere skal tage beslutningen om at det så er slut (men det tager vi så til den tid).
Nu bliver det weekend og far er vel hjemme? Så er der måske lidt mere ro på for jer alle sammen. Prøv at slappe af, selvom det er svært. Jeg krydser fingre for det bedste og sender dig et knus:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske