Brev:
For lidt søvn 13 måneder?
21. september 2006
Alder:
13 mdr.
For lidt søvn 13 måneder?
Kære Helen
Jeg skriver, fordi jeg er i tvivl om min datter på 13 måneder sover nok.
Til at starte med, vil jeg lige fortælle, at hun til daglig næsten altid er en glad og dejlig pige, som virker veltilpas. Jeg ammer hende stadig tidlig morgen og inden hun skal puttes om aftenen og vil gerne fortsætte et par måneder endnu.
For 1 1/2 måned siden skulle hun starte i dagpleje og vi var (som alle andre forældre) meget spændte på, hvordan det ville gå. Hun er nem på alle andre områder, bortset fra det med at sove... Vores datter havde i mange måneder være bøvlet at putte, især om eftermiddagen, hvor hun ikke virkede træt nok. Vi forsøgte derfor at skære den ene lur væk, så hun kun sov til middag. Vi ville jo gerne have, at det kom til at gå så smertefrit som muligt, når hun skulle puttes i dagplejen og vi tænkte at det kunne hjælpe på det, hvis hun var træt nok.
Det hjalp faktisk også næsten med det samme - Hun var så træt når hun kom ud, at hun faldt i søvn med det samme. I dagplejen er der heller ingen problemer med det, så det er dejligt! Til gengæld sover hun i gennemsnit kun 1 time og 20 min. Nogle dage, hvor det er rigtig godt, kan det være op til 2 1/2 time, men det hører til sjældenhederne. Andre dage kan hun vågne efter 45 min.
Som oftest er hun glad når hun vågner, men de sidste par dage har dagplejemor klaget over, at hun ikke har virket udhvilet og har været pylret. Hun har flere gange antydet, at hun ikke synes det er normalt at sove "så lidt".
Det skal siges at vi ingen problemer har med vores datters søvn om natten, hvor hun sover godt! Hun bliver puttet ved 19. 30 tiden og sover så til omkring kl. 5.30, hvor hun kommer ind til os, får en ammetår og sover videre til klokken 7. Det fungerer fint for os.
Mener du, at hun sover for lidt, og hvad kan vi gøre for at det bliver bedre?
Jeg har flere veninder, hvis børn sover lige så lidt i perioder, så jeg har derfor ikke tænkt så meget over det tidligere. Hidtil har vi ment, at det skyldes alle de nye færdigheder hun har lært på meget kort tid, hun er begyndt at sige mange ord, at gå mm. Og det har jo også været en stor omvæltning for hende at starte i dagpleje, især fordi hun helst ikke vil "gå glip af noget".
Dagplejemor sagde, at hun havde tænkt på om hendes søvnmønster om dagen kunne skyldes, at hun var "afhængig" af at blive ammet og derfor vågnede efter kort tid. Vi kan dog ikke helt se nogen sammenhæng, da jeg heller aldrig ammer inden hun skal sove til middag, når hun er her hjemme og ikke har gjort det flere måneder - Så det er hun ikke vandt til!...
Jeg er blevet lidt usikker, min fornemmelse er, at både mit barn og jeg stadig nyder godt af den stille stund, vi har sammen i forbindelse med amningen, og jeg ville egentlig gerne, at det var hende selv der sagde fra. Hun har aldrig villet have sut eller flaske, og det virker som om tiden ved brystet er en nærhed hun nyder (og behøver), især efter en lang dag.
Mener du jeg skal stoppe med at amme eller er problemet noget helt andet?
Håber du kan hjælpe os!
- På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Simone