Svar: For lidt søvn 13 måneder?
21. september 2006
Alder:
13 mdr.
Kære Simone
Tak for din flotte beskrivelse af din datter, som lyder til at være en rigtig dejlig pige, som udvikler sig sundt og helt alderssvarende.
Børns søvnbehov er jo forskelligt, men de fleste børn vil i 12-18 mdr´s alderen kunne nøjes med en lur dagligt, præcis som I har fundet ud af med jeres datter. I gennemsnit vil de fleste børns middaglur i den alder, så vare mellem 2-3 timer og her kan man så godt sige, at jeres datter, i forhold til andre børn ikke sover så meget.
Men som dine veninder har sagt, så svinder dette meget og i nogle perioder vil din datter derfor sove mere og i andre perioder mindre.
Sammenlagt vil de fleste børn sove ca 13-14 timer, når de er 12-18 mdr gamle og ser man således på din datters nattesøvn, så sover hun jo rigtig godt. Der er derfor ikke noget at sige til at hun ikke kan sove hele dagen - eller flere timer i dagtiden. Hun får faktisk sit søvnbehov dækket, når man ser over hele døgnet.
Jeg tænker ikke at det har nogen sammenhæng med amning. Din datter sover jo fint uden amning hjemme og sover også i flere sammenhængende timer uden amning. Den opvågning hun har om natten, eller tidlig morgen, hvor hun bliver ammet, lyder helt naturlig og da I begge nyder denne stund, så synes jeg bestemt du skal lade det blive ved det.
Din datter kan måske have behov for at sove lidt mere om dagen lige i øjeblikket, fordi hun oplever så meget nyt. Derfor bliver hun måske også lidt mere pylret. Samtidig vågner hun måske netop lidt for tidligt fordi hun drømmer mere og skal have bearbejdet alle de oplevelser hun har i drømme.
Jeg er ret overbevist om at det er en periode, som skyldes hendes alder, udvikling, dagligdag osv. Hendes søvnbehov dækkes og hun lyder som sagt som en rigtig fin pige igang med en sund udvikling. Jeg synes ikke I skal gøre andet end at lade tiden arbejde lidt for jer.
Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske