Brev:
Mad, mælk, kravle, cykelstol mv.
21. september 2006
Alder:
7 mdr.
Mad, mælk, kravle, cykelstol mv.
Hej Helen
Tak for dit svar omkring søvn og mad. Efter to hårde nætter, hvor Laura var vågen og ked MANGE gange, men hvor far fik hende til at sove igen, fik vi nogle rolige nætter, hvor vi næsten ikke hørte noget til hende, før hun skulle ammes mellem 5 og 6.
Nu har vi dog lige haft en travl weekend med barnedåb og nu er hun igen vågen rigtig mange gange hver nat (ca 10), men falder i søvn igen med det samme, når vi giver hende sutten. Så hun forventer ikke bryst. Vi håber at hun "bare lige" skal ind i det igen og at det er eftervirkningerne af weekenden.
Om dagen har vi lavet en rimelig fast rutine, som ser sådan ud:
Ca 6.00 Ammes.
Mellem 8.15 og 8.45 vågner hun.
Kl 9.00 får hun havregrød med lidt frugtmos.
Ca 10.10 ammer jeg hende og lægger hende i sengen, hvor hun falder i søvn efter ca 10-20 min. Hun sover som regel ½ time.
Kl 12.00 får hun grøntsagsmos med kartoffel, gulerod og fx squash eller broccoli
kl 15.00 får hun yoghurt med frugtmos
15.30 lægger jeg hende i seng og hun sover igen efter 10-20 min og i ½-1 hel time.
Jeg ammer hende enten før eller efter denne lur.
kl 18.00 får hun aftensmad. Grøntsagsmos med kartoffel, gulerod og evt nogle andre grøntsager og som regel med kød.
Mellem 19.30 og 20.00 kommer hun i seng og falder hurtigt i søvn.
Rutinen lader til at passe hende. Hvad mener du om den?
Hun spiser ikke voldsomt meget til måltiderne, men virker altid sulten når vi starter. Tro hun spiser mellem ½ og 2 dl pr. gang.
Jeg føler mig lidt idéforladt omkring menuen og synes det er rigtig svært at bruge det vi laver til os selv. Hvad med salt og krydderier? Tager vi bare lidt af det forskellige og moser det? Synes måske det hun får nu bliver lidt ensformigt.
Må hun få alt? Skal hun have kød hver dag?
Jeg blander mælk og plantemargarine i hendes mad. Er det i orden kun at bruge komælk til maden eller bliver det for meget, når hun også får yoghurt? Er det fint med yoghurt?
Jeg er i tvivl om om hun får alt det mælk hun skal have. Om morgenen, når jeg ammer spiser hun som regel en del, men oftest sutter hun kun ca 5 min de andre gange. Når jeg laver mad til hende hælder jeg ½ dl i, men hun spiser kun omkring ½ portion og så synes jeg ikke det bliver til meget mælk ialt?
Hvilket signal sender jeg hende, når jeg rydder op efter vi har spist og skraber resten af hendes med i skraldespanden?
Hun får vand til måltiderne, men drikker ikke ret meget.
Kan du sige noget om hvor længe der går før hun kravler, når hun rigtig mange gang hver dag kommer op på alle fire i kravlestilling?
Er det rigtigt at man godt kan lære hende allerede nu, at hun ikke skal rive os i ansigtet eller i håret, når vi kommer tæt på hinanden?
Kan hun sidde i en stol på cyklen, så snart hun sidder rigtig godt?
Jeg vasker hendes numse hverdag, men hvor ofte skal jeg vaske det hvide pus omkring tissekonen (mellem skamlæberne) af? Tænker om jeg kan udtørre ved at gøre det for ofte? Mener der var en sygeplejeske, der sagde jeg ikke skulle gøre det så ofte da hun var nyfødt, men gælder det stadig?
Det var vist de spørgsmål, der havde meldt sig siden sidst :-)
På forhånd tak
Venlig hilsen Signe :-)