Svar: Manglende afføring 4 måneder
22. september 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Tine
Det er sådan at børn netop omkring 2 mdr´s alderen ændrer tarmsystem og her begynder at optage mælken på en lidt anden måde. Det samme sker omkring 4 mdr´s alderen.
Når man ammer, så er der næsten ingen affaldsstoffer og barnet bruger derfor alt mælken - der er simpelthen ikke noget tilbage til afføring. Hos nogle børn går der faktisk 10-14 dage imellem afføringerne, når de ammes.
Hvis barnet trives og har det rigtig godt, så gør man ikke spor ved dette. Men hvis barnet får det dårligt af ikke at komme af med afføring, græder meget, har smerter, spiser for lidt osv. så vil det være nødvendigt at give noget laktulose også selvom barnet ammes.
Børn der får flaske bør have afføring en gang i døgnet. Modermælkserstatning indeholder mange flere affaldsstoffer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske