Svar: 7 måneder og natteroderi
22. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Rebecca
Der er lige en ting, jeg bliver nødt til at sige før alt det med natteroderiet og det handler om, at du siger at I nu sidder med jeres datter. Hvorfor sidder hun ikke i en høj stol? Med den alder hun har, så bør hun sidde i en høj stol ved bordet og således sidde sammen med I andre, når I spiser.
Det er udmærket i forhold til hendes alder, at hun tilbydes grød og grøntsagsmos, men når hun har fået noget af dette, så skal I også begynde at give hende noget at sidde med i hånden og hun skal stille og roligt have mere og mere af jeres mad. Hun må f.eks. gerne få en brødskorpe, et stykke agurk eller lignende at sidde med (naturligvis under opsyn).
Med hensyn til hendes mælkeindtag, så synes jeg ikke I skal forsøge at sætte dette ned. Hun må meget gerne få de 600ml ved siden af den øvrige mad.
Der er nogle børn, som ved 7 mdr´s alderen ikke vil kunne klare sig uden mælk fra kl. 19 - 07. Det er rigtigt mange timer og jeg synes faktisk at I skal tilbyde jeres datter en ekstra flaske sen aften. I skriver at hun ikke spiser særlig meget af flasken kl. 19, så det kan sagtens tænkes at hun reelt vågner fordi hun har brug for at få en flaske.
Hvis hun vågner af sig selv på et tidspunkt mellem kl. 22.30-24.00, så kan I tilbyde hende en flaske der. Ellers så synes jeg, at I skal tilbyde hende en flaske lige inden I selv går i seng. Hvis hun ikke er vågen, så forsøg at få hende til at spise den i søvne. Jeg er ret sikker på at det vil kunne give jer lidt mere sammenhængende nattesøvn allesammen.
Det lyder som om I ellers har en rigtig fin lille pige, som er "godt reguleret" hvad angår rytme, søvn osv. i løbet af dagen. Når hun skriger sådan om natten, så kunne det derfor godt være et reelt behov, som hun skal have dækket. Bare helst ikke i tidsrummet 24-06, for her har I alle brug for at sove.
Håber det vil være med til at gøre en ændring. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske