Svar: Tænder? - 10 mdr.
22. september 2006
Alder:
10 mdr.
Kære mor til stadig tandløse Ida
Det lyder jo umiddelbart som om Ida har ondt, da hun sover bedre på panodil, men hvorvidt smerterne kommer fra tænderne er svært at sige.
Det er som regel sådan at børn får rigtig ondt for tænder lige der, hvor tanden bryder igennem huden. De kan være pylrede og virke lidt utilpasse inden, men selv smerten, hvor de græder osv. plejer at ligge der hvor tanden bryder frem. Det virker også mest logisk.
Jeg har dog mødt forældre der som dig siger at det tager laaaang til, dvs. flere uger. Hvor de kan se at tandkødet er rød og hævet, måske aner noget hvidt under huden. Barnet er pylret, putter fingre i munden, savler meget, virker lidt utilfreds hele tiden og vil hele tiden sutte - også gerne på mors hænder. Altså ligesom om at den der tand den bare murer i gummerne.
Håber dette er præcist nok:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske