Brev:
Våde bleer og amning,søvn
22. september 2006
Alder:
4 mdr.
Våde bleer og amning,søvn
Kære Helen
Jeg har de sidste dage måske nok gået lidt for meget op i hvor meget min søn tisser - nok fordi jeg umiddelbart synes han tisser mindre end tidl.
Jeg bruger Vibelles str. 4 - 9kg (Casper vejede ved 4 mdr. 7,2kg) og skifter ham fast 6 gange i døgnet (han har pt. afføring ca. 2 dag - dog en enkelt gang i forbindelse med optrapning af skemad 3 små afføringer på en dag).
Det sidste døgn, hvor Casper han haft en forholdsvis god rytme og knap så pylret, har jeg skiftet en halvvåd morgenble, 2 pæne bleer, 3 stort set tørre - i hvert fald så tørre at jeg egentlig synes det var spild. De sidste 3 bleer bliver skiftet med 3, 2 og 2 timers interval. De virker umiddelbart ikke koncentrerede, gule eller lugtende!
Til aften var jeg så usikker på om han begyndte at græde pga. sult at jeg tilbød ham en tår mere end vanligt og sådan som jeg oplevede det så afviste han umiddelbart, men tog så ved alligevel, stoppede med at sutte da mælken løb, men spiste så alligevel 3 - 5 min. inden han igen afviste på samme måde som i starten. Han havde på daværende tidspunkt været vågen 1 time og 3 kvarter, så jeg puttede ham (19:30) til natten og det accepterer han umiddelbart uden at græde, men ligger og smider sutten og nulre bamse, roder rundt indtil 19:55 hvor han sover efter at jeg "svøber" ham let på siden.
Det er gået forholdvis godt med at putte idag - formiddag og middag med lidt brok, men klarer selv at falde i søvn. Så vågner han 1 times tid inde i middagsluren og græder voldsomt (afviste bryst efter skemad som han idag først fik til frokost - Havde ammet 5 + 7:15 + en tår 9:30 ) med fast lukkede øjne og falder til ro i mine arme, hvorefter jeg kan putte ham igen og han sover i alt 2½ time til middag indtil kl 14, hvilket jo er utrolig flot.
Men har du noget bud på hvad gråden skyldes. Han har haft det sådan før i lidt over en uges tid, da han var omkring 3 mdr. Drømme, tryghed?
Og eftermiddagsluren "klarede" han slet ikke - faldt i søvn i mine arme og kunne så puttes i vognen til ½ times søvn - Da vi havde været i byen med Farmor og storebror i en lille time (Casper indad i bæresele) nåede hans vågen-periode op på 2½ time inden jeg fik ham puttet hjemme kl.16:30 og i alt 3 timer da det jo tog ham lang tid at falde i søvn (han har ammet sidst kl.14:30).
Da jeg jo igen, som efter middagsluren lige har skiftet en "tør" ble, spekulerer jeg jo igen i årsager - også fordi det ofte er denne lur, hvor han ikke kan falde i søvn selv. - overtræt tror jeg selv umiddelbart - men nok også urolig for den tørre ble (ved ikke om det er normalt at han tisser mindre ved overgang til skemad????) og tænker han ville vel ikke sove og så vågne super glad og i et stort smil - hvis han havde været sulten inden han faldt i søvn!
Han er stadig oftest ikke den der stikker i det store smil efter amning - jeg lader man gerne ligge og slippe et par gange for at være sikker på, at han mener han er helt mæt og mælk er der, alligevel græder han ofte når jeg tager ham op for at bøvse - har også prøvet at lade ham ligge og "hygge" men er det samme - indtil jeg får ham "afledt" eller giver sutten.
Generelt oplever jeg at han er MEGET glad for sutten - jeg kan ikke bare ligge ham hen for at "lege" uden sut - får han sutten "leger" han lidt og kan godt selv smide den, når andet er mere interessant. Er han bare en dreng med et stort suttebehov?
Han går tit også "til angreb" på min hals, kind, skulder.
Er startet på p-piller for en uge siden og har menses - men synes ikke umiddelbart at hans reaktioner er tydeligt anderledes end de har været de sidste 2 mdr. hvor det jo har holdt hårdt.
Jeg tror at det er lettere at få en ide om, hvad tingene handler om - over de næste dage/uger hvor vi jo vil arbejde på noget stabilitet/rytme - vil egentlig bare høre om der er noget jeg har "overset".
Knuz Mor