Brev:
Bekymret over for lille vægtøgning
23. november 2003
Alder:
4 mdr.
Bekymret over for lille vægtøgning
Mit barnebarn er 4 mdr. i morgen. De første 2 mdr. øgedes hans vægt fint. Fra han var godt 2 mdr. er der gået 7 uger til sundhedsplejerskens besøg for 2 dage siden. Han havde da kun taget 400 g på og han er derfor ca. 1 kg ”bagud” i vægtøgning og hans vægtkurve er "flad" (tror jeg min datter kaldte det).
Da han havde (for) sjælden afføring søgte min datter læge få dage før sundhedsplejerskebesøget. Så allerede dér konstaterede lægen den for lille vægtøgning og sendte dem videre til børnelæge. Hun har nu anbefalet et specielt mælketilskud (min datter har astma).
Han vil foreløbig hverken tage ske eller flaske med mælkeblandingen, og børnelægen siger, at så er han ikke sulten nok.
Min datter ammer selvfølgelig fortsat (ca. hver 2. time). Han har altid spist hurtigt (på ca 5-7 minutter), men sundhedsplejersken har sagt, at det er vidt forskelligt fra barn til barn, og at sådan spiser han altså.
Nu har de selvfølgelig fortsat kontakt med børnelægen, men jeg vil meget gerne have lidt viden fra jer. Jeg synes at meget i råd og vejledning er anderledes end da jeg havde småbørn, og jeg vil naturligvis gerne være den bedst mulige støtte for min datter uden at komme med gammeldags "ammestuesnak".
Drengen har hele tiden trivedes og udviklet sig: smiler, pludrer, griber efter ting, er interesseret i sit legetøj osv og der er fin kontakt med ham. MEN: Jeg har tænkt at han ind imellem har haft "et mat skær" i øjnene. Jeg har været bekymret, men er meget forsigtig med at blande mig. Kan jeg få lidt hjælp (i form af viden) fra jer i denne situation?
Jeg vil lige tilføje at min datter er en rolig, harmonisk og omsorgsfuld mor, og hun er naturligvis ulykkelig over at drengen åbenbart har fået for lidt mad i en periode, uden at hun har anet uråd.
Har jeg grund til den bekymring jeg rent faktisk føler?
Venlig hilsen fra
en meget bekymret mormor