Svar: Bekymret over for lille vægtøgning
23. november 2003
Alder:
4 mdr.
Kære meget bekymrede mormor
Jeg kan godt forstå at du er bekymret, det gør jo ondt i hjertet, når ens barn og barnebarn ikke trives. Det lyder dog som om at din datter og dattersøn er i meget gode hænder og bliver fulgt på bedste vis.
Det vil være en god idé at dit barnebarn får den mælk, som børnelægen har foreslået. Måske kan det hjælpe at det er far eller dig, som giver ham flaske og ikke mor. Mor lugter af mælk og derfor vil han hellere ammes, når han ligger hos hende.
Det er naturligvis godt at din datter ammer, men amning skal jo ikke være for enhver pris,- det er jo enormt vigtig at drengen vokser og trives som han skal. Fortæl din datter, hvor omsorgsfuld du synes hun er. At moderfølelsen ikke sidder i brystet og at man kan være en lige så god mor, selv om man skal give sin søn en flaske en gang imellem.
Det er klart at dit barnebarn foretrækker brystet frem for en sut af gummi eller silikone - han vil have det ægte vare. Men forsøg alligevel at få ham til at spise lidt ekstra på flasken. Der findes mange forskellige flaskesutter og I må prøve jer frem hvilken type han helst vil have. Nogen gange er de "gammeldags" ganske udmærket.
Prøv når han skal have flasken at sidde med ham i armene. Hold omkring flasken så langt nede at du kan holde med et par fingre på hans kinder. Det kan af og til hjælpe børn til at begynde at sutte, hvis man bruger denne teknik. Vær opmærksom på at flasken skal holdes i en vinkel, hvor hele sutten skal være fyldt med mælk og at sutten skal peje op imod ganen, hvor sutterefleksen sidder.
Med hensyn til amning, så skal di datter naturligvis fortsætte dette. Det er rigtigt at nogle børn kan "tømme" et bryst på 7 min. men efter min erfaring skal de fleste dog have lidt længere tid til det. Grunden til at barnet skal sutte længe, er fordi mælken består af flere dele. Den første del er meget vandholdig og slukker tørsten, hvor den sidste del er mere flødeagtig. Den giver barnet "elastikker" og giver også mæthedsfølelse. Hvis drengen sutter lidt på den ene side og lidt på den anden, så får han mest af den vandholdige mælk. Det er derfor enormt vigtigt at holde ham igang og holde ham til, så man er sikker på at han kommer godt i bund.
Det kan være at din datter skulle prøve at amme fra den ene side. Når han så har spist i 7 min. her og evt. falder lidt hen, så skifter hun ham, så han vågner op og ser om hun kan få ham til at tage samme side igen. Hvis han under ingen omstændigheder vil det, så må man gå ud fra at brystet er "tømt".
Det kan også være en fordel at amme i forskellige stillinger, da hun derved får stimuleret brystet forskelligt.
Håber at ovenstående kan bruges og rigtig meget held og lykke fremover til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske