Brev:
Spise selv - hvornår og hvor hurtigt?
22. september 2006
Alder:
9 mdr.
Spise selv - hvornår og hvor hurtigt?
Kære Helen
Jeg er lidt i tvivl om, hvor hurtigt jeg skal gå til værks med det her med at lære min pige på 9½ måned selv at spise og hvornår jeg kan forvente hvad af hende.
Indtil videre spiser hun selv med fingrene, når jeg lægger rugbrødshapsere og andre ting på hendes tallerken og hun tager også imod gaflen, når jeg har sat noget på og putter det i munden - så langt så godt.
Hun er ikke specielt interesseret i at drikke selv af koppen - når hun tager koppen er det mere for at undersøge den, ikke for at drikke af den. Hun er heller ikke interesseret i, at jeg prøver at føre hendes hånd med gaflen eller kruset for at vise hende, hvordan hun skal bruge den, så bliver hun sur og jeg har også prøvet at lægge flere bidder af gangen på hendes tallerken, men så virker det som om hun ikke helt kan overskue det. Er jeg for tidlig på den eller??
Hun spiser fint og har en rigtig god appetit - så det er ikke noget problem at få hende til at spise noget. Jeg er bare i tvivl om, hvorvidt jeg skal "øve" mere med hende og insistere noget mere.
Jeg tænker også, at det måsker er fordi hun bruger meget krudt og energi på at eksperimentere med at rejse sig op ved ting og stå selv og gå rundt med støtte. Kan det være, at det er det hun har valgt at bruge sit krudt på lige nu og jeg bare skal være lidt mere afventende til hun selv viser lidt mere interesse for at spise selv???
Tak for altid gode og hurtige svar.
Med venlig hilsen
Dorte