Svar: Spise selv - hvornår og hvor hurtigt?
22. september 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Dorte
Din datter lyder helt alderssvarende, hvad angår både hendes finmotoriske og hendes grovmotoriske udvikling og jeg tænker at du har fuldstændig ret i, at hun ikke kan det hele på en gang.
Jeg synes det er rigtig fint observeret, at for meget mad er for overvældende og du gør dig rigtigt mange fine tanker omkring din datter. Det er super godt, at du prøver at guide hende, men samtidig skal hun også bare selv have lov til at spise, så hun bibeholder lysten og interessen for det. Lad endelig være med at presse hende unødigt. Det skal nok komme.
At tvinge hende til at "spise pænt" bliver hurtigt det samme som at tvinge hende til at spise og det vil helt sikkert medføre at hun mister lysten til at spise. Så tiden arbejder for jer og hun er som sagt helt alderssvarende, hvad angår spisning og måden at spise selv på.
Jo mere hun øver sig, jo bedre bliver hun til det og selv om børn over 1 år sagtens kan spise med en gaffel, så vil de nogle gange fortsat vælge fingrene.
Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske