Brev:
9 måneder ammestop
22. september 2006
Alder:
9 mdr.
9 måneder ammestop
Kære Helen
I dag er Victor endelig 9 måneder, så nu vil jeg gerne stoppe med amningen… Men men men… Jeg synes, du ofte skriver til andre, at børn i 9-10 måneders alderen selv siger fra. Hvor længe skal jeg se tiden an? Man skal jo vælge sine kampe :o) Kan du sige noget med, hvor mange % der selv siger fra?
Jeg synes også, jeg kan huske, jeg engang har læst noget om, at man kan bruge et evt. godnat-ritual til at få amningen til at forsvinde så ubemærket som muligt. Men jeg kan jo ikke huske det. Er det noget, du kan anbefale eller forklare nærmere? (Jeg ved ikke, om et godnat-ritual kan hjælpe os, for de få gange, jeg har prøvet at synge lidt for ham, har det gjort ham ked af det. Faktisk tror jeg, han godt kan lide at få ro selv).
Victor vågner stadig 2 gange hver nat. Jeg har læst ’sov igennem uden gråd’ og kan godt lide bogen, men jeg er ikke sikker på, den kan hjælpe mig. Om ikke andet har jeg fået en forklaring, jeg synes om, i forhold til opvågningerne: fordi, han er så vant til at få bryst inden, han skal sove, kan han ikke selv finde ud af at falde i søvn, når han pga. skift i søvnfaser ’vågner’ lidt op. Jeg har prøvet at give sut, vand, lirke brystet ud af munden, inden mælken løber til, tage op og trøste, sige shhhh, synge, nusse i sengen etc. Men jeg føler, virkningen er kortvarig.
F.eks. vil han ofte godt acceptere sutten, men ligger så og klynker lidt et stykke tid – det bliver til gråd, han får sutten, brokker sig lidt (kortere end sidst), græder… og sådan fortsætter det med kortere og kortere intervaller, indtil jeg ikke engang når ud af hans værelse. Så giver jeg op og ammer ham. Jeg VIL VIL VIL ikke have, han skal græde (i hvert tilfælde ikke fordi, han savner amningen. Selvfølgelig kommer han til at græde i andre situationer, og det er OK. Da kan jeg trøste på andre måder end med brystet). Om jeg så skal amme ham til han flytter hjemmefra. Så det dér med en kold tyrker og tilbyde vand i stedet for, er ikke en mulig løsning hos os.
Og jeg vil heller ikke lade andre gøre det (f.eks. lade ham sove hos sin far og så lade far tage balladen). For mig kan det være lige gyldigt, om jeg hører det eller ej. Det ændrer jo ikke på, han er ulykkelig.
Og nu kommer vi til samvittigheden: Måske får han ikke nok at spise?
8: ca. 1½ dl havregrød med frugtstykker
11: 1 skive bondebrød
14: 1 banan + ½ æble
17: bryst
18.30: aftensmad sammen med mig
20: puttes med amning
1: bryst
5: bryst
Skal jeg bede dagplejemoderen give et formiddagsmåltid? Og evt. bytte eftermiddagsamning ud med en bolle? Han har aldrig været den store spiser, men han følger sin vægtkurve… De dage hvor jeg har givet ham evt. yoghurt naturel med frugtmos kl. 17, kan jeg ikke få ham til at spise aftensmad. Derfor tror jeg ikke meget på det med at give ham flere måltider. Men jeg har jo ikke erfaring med mange andre børn som du har…
Beklager et lidt rodet og langt brev. Det kan nogle gange godt være svært at forklare sig på skrift, og det er jo ærgerligt, hvis du mangler informationer, når du skal svare…
Mange venlige hilsener
Victors mor