Brev:
Sover ikke længere igennem
23. september 2006
Alder:
0 mdr.
Sover ikke længere igennem
Kære Helen
Jeg skriver til dig vedr. Sophia, som nu er små 7 måneder. Hun har indtil videre sovet igennem de sidste 3 måneder, men for 4 uger siden stoppede festen. Hun gik fra at sove igennem til at vågne ml. 5 - 20 gange om natten.
Det varierer, gode nætter kan vi være heldige kun at skulle op 5 - 6 gange og give hende sutten, andre nætter (de fleste) er vi oppe på 15 - 20 gange. Hun skal som regel bare have sutten også sover hun videre. De sidste par nætter er hun dog vågnet helt op og været i fint humør, men helt vågen og det tager så 1 time til 1½ før end hun falder i søvn igen.
Vi har de sidste par nætter taget hende ind i sengen til os når hun vågner op, så ligger hun der og pludrer og griner (vi snakker ikke med hende) og så sover hun videre der. (Det er lettere lige at stikke armen ud og stikke sutten i munden på hende i vores seng, end at skulle op og ind på hendes værelse når vi er nået til 3 - 4 tiden om natten)
Hun startede i vuggestue for 2 uger siden. Hun bliver afleveret kl. 08.30 og hentet igen af vores barnepige kl. 11.30. Dette da vi synes hun er meget lille ift. de andre børn og når vi nu har muligheden for at hun ikke skal være der hele dagen, så kan vi lige så godt udnyttet dette. Efter hun er startet i vuggestue er hendes søvn rytme om dagen ændret sig meget. Før sov hun sammenlagt 2 - 2½ time om dagen max. fordelt på 2 lure og et power nap.
I dag så ser hendes dag således ud:
07.00 Vågner
07.30 Får grød og mos og mælk
08.30 Afleveres i vuggestue
09.00 - 10.30 sover lur i vuggestuen
11.00 Spiser grød og mos og vand i vuggestuen
11.30 hentes
12.30 Spiser mos, vand og får nogen gange mælk
12.45 - 14.45 sover lur (nogen gange helt op til 3 timer)
15.00 Får mælk
17.30 Spiser aftensmad og vand
20.00 Får 250 ml. Vælling
20.30 - 21.00 falder i søvn (oftest bliver den 22.00 før end hun sover, hun vågner som regel op en halv time efter hun er blevet puttet og er helt vågen)
Vi har helt fast aften rutine, hvor hun kommer i bad, får nattøj på, sidder og får vælling osv. Og hun er ikke svær at putte eller noget, men er som sagt begyndt at vågne ca. 30 minutter efter hun er faldet i søvn, for så at være vågen til omkring kl. 22.00, og så sove alle de mange opvågninger igennem natten.
Hun spiser som en hest om dagen og hun er absolut ikke sulten eller mælke tørstig om natten, hun vil ikke have noget, det har jeg prøvet. Hun er meget fremmelig motorisk og har kravlet siden hun var knap 6 mdr. og er nu nået dertil, hvor hun rejser sig op af alt og har meget travlt med at udforske mulighederne for hvad hendes krop kan bruges til ;o)
Hun sover på eget værelse og har gjort det i 1½ måned. Men det er enormt opslidende, at vi får afbrudt vores søvn så mange gange om natten. Er der nogen stald tips at hente, er der noget vi kunne gøre anderledes :o)
Smil fra
Malene