Svar: Sover ikke længere igennem
23. september 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev. Jeg tror der er mange faktorer som spiller ind i forhold til din datters pludselige mange opvågninger.
For det første er hun startet i vuggestue og hun oplever derfor rigtig meget nyt i løbet af dagen. Hun lyder til at være en opmærksom lille pige, som gerne vil have så meget med som muligt og derfor suger hun måske ekstra til sig, når hun er af sted. Alt det hun oplever om dagen, skal bearbejdes i drømme og derfor er det naturligt at hun i øjeblikket sover mere uroligt.
For det andet, så er hun meget hurtigt motorisk. Hun kravler og rejser sig op ved tingene. Når børn begynder at bruges sig selv mere motorisk og øver sig i dette, så gør de det ikke kun om dagen, men bestemt også om natten. De får ofte lagt sig i en stilling, hvor de har svært ved at komme fra, og så vågner de i frustrationen over ikke at kunne lægge sig behagelig og sove videre. Mange forældre oplever især dette i 9-10 mdr´s alderen og det lyder som om I oplever det nu.
Samtidig så taler man også om vanebetinget afbrudt søvn. Det er f.eks. når børn er vant til at få en sut natten igennem. Hver gang barnet vågner og klynker lidt, så kommer mor eller far og putter sutten i barnets mund og barnet sover videre. Det betyder at barnet kan begynde at vågne ved vanen om at sutten skal placeres i munden, for at kunne sove videre. Når barnet vågner er det altså fordi sutten mangler.
De meget omsorgsfulde forældre ligger så med den ene hånd ude af sengen hele natten, sutten parat og med det resultat at alle sover rigtig dårligt.
Det er derfor meget vigtigt at I prøver at finde ud af, hvorfor lille Sophia vågner så meget om natten. Hvis det handler om drømme, så er det jo en fase, hun skal igennem. Hvis det handler om motorik og om at hun får lagt sig en ubehagelig stilling, så er det vigtigt at I hjælper hende med at blive lejret rigtigt igen og sove videre.
Hvis det handler om vanebetinget afbrudt søvn og den manglende sut, så er det derfor meget vigtigt at I prøver at lade hende finde roen og hjælper hende til at sove videre - uden sut! så hun stille og roligt lærer sig at sove videre, måske bare med et lille syyyyy. I stedet for en sut, kunne en sutteklud eller en lille bamse måske være en idé. Det kan være nemmere for hende selv at finde.
Derudover så tænker jeg, om der er forskel på hvorvidt hun sover 2-3 timer til middag. Jeg kan godt forstå, at hun er træt og det er også naturligt i forhold til hendes alder, institutionsstart osv. men måske er 3 timer i overkanten på det tidspunkt. Normalt skal man ikke vække børn, men de skal have lov til at sove, når de har behov. Det lyder dog som om at jeres datter sover bedre om dagen end om natten. Så I kan overveje om hun skal vækkes, når hun har sovet 1½-2 timer.
Ved I om hun bliver vækket om formiddagen, eller om hun her vågner af sig selv efter 1½ time? Ellers kunne det jo også være en mulighed at lade hende sove lidt længere her, hvis hun så sov lidt kortere om eftermiddagen.
Det lyder rigtig fornuftigt med planen for dagen og måden i tackler situationen på. I kan dog overveje, om I skal flytte hende på værelset igen - hvad ville der ske, hvis ikke I kom - ville hun blive helt ulykkelig, eller ville hun kunne finde roen selv. I beskriver at hun umiddelbart er i fint humør, både inden og efter at hun kommer ind til jer om natten. I princippet er det okay, at hun kommer ind til jer, hvis det så får hende til at sove, men hvis hun stadig bare ligger og snakker, så forstyrrer det jo og måske lærer hun så ikke bare at sove videre. Bliver hun ikke hentet, så kunne hun måske få sådan lidt: "Nå hvad, det nytter jo ikke noget, så kan jeg ligeså godt sove videre", ikke at hun tænker så bevidst, men håber I forstår hvor jeg vil hen.
Jeg håber I kan bruge lidt af mine overvejelser. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske