Svar: Eget værelse 9 måneder
23. september 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Mille
Dejligt at høre at det går bedre med Bertram:o)
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have soveværelset tilbage og måske stoppe amningen om natten? Det lyder som en rigtig god idé. Du må dog lige medtænke Bertrams dagligdag og hvorvidt det lige er nu du skal flytte ham på eget værelse, eller du skal vente 14 dage.
Hvis du selv er parat til at forsøge nu, så synes jeg I skal forsøge. Jeg er ret sikker på, med mindre at værelserne ligger langt fra hinanden, at du vil kunne høre ham, hvis han virkelig har behov for dig. Du vil ikke reagere på han små klynkeri - hvilket jo faktisk kan hjælpe ham til at lære at sove igennem - og måske undvære amning:o) - men er han rigtig ked af det, så græder han så højt at du vågner.
Hvis du mener du sover så tungt, at det er et reelt problem, så kan du jo bruge en babyalarm, så kan du høre ham, men han kan ikke høre dig.
Med hensyn til børns udvikling, så er børn bare meget forskellige ligesom forældre er det:o) Nogle børn er rigtigt hurtige til det motoriske, andre til det verbale. Nogle børn er meget rolige, undersøgende - åbner kassen, lukker låget, putter i, tager op osv. hvor andre børn er hurtige - tager en ting, smider, tager næste, smider, vender kassen på hovedet, alt ud på gulvet osv.
Normalområdet spænder meget bredt, nogle børn kravler allerede når de er 6 mdr, andre først når de er 10 mdr. Nogle børn går når de er 9 mdr, andre først når de er 15 måneder osv. Forskellighed skal der være plads til.
Jeg har tidligere haft et debatforum på siden her, men fjernede dette, da der ikke var aktivitet nok. Jeg tror der er masser af mulighed for at finde mødre at chatte med andre steder. Men jeg kan sagtens følge dine tanker.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske