Svar: Svedeture og grøn afføring, 4 måneder
23. september 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Det kræver rigtig meget energi at spise et hovedmåltid ved brystet. Jeg har tidligere lært at det svare i energiforbrug til at du skulle gå op af trapperne til 10 sal, så det siger jo lidt om den præstation barnet lægger for dagen. Det er således helt normalt at børn kan svede meget under amning.
Det er naturligvis vigtigt, at du sikrer dig, at din datter kan komme af med varmen. Hun skal ikke være tæt pakket i dyner og tæpper, når du ammer hende, og når hun efterfølgende sover, skal hun også sove køligt - 16-20 grader er den bedste sovetemperatur og skal igen ikke være pakket tæt. Du skal tage de naturlige forholdsregler i forhold til overophedning.
Med hensyn til afføring, så kan din datter godt have forskellig farve afføring og også grønlig uden at det behøver have nogen betydning. Det kan sagtens handle om dit indtag af både jern og de fødevare du normalt indtager. Så længe din datter trives og ikke virker til at have ondt i maven eller lignende, så er det helt fint.
Kvinder der ammer, fortæller nogle gange om, hvordan afføringen kan se helt mærkelig ud, hvis de f.eks. har spist en masse banan, en gang rødbeder eller en masse spinat. Der er således forskellige ting, som afføringen kan ændre udseende af. Men det er normalt og helt ufarligt.
Afføringen kan godt være grøn, hvis barnet har en mavetarm infektion, men her vil der så også være andre tegn på at din datter ikke trives. Som du beskriver det, så lyder det som om at du skal tage det helt roligt - ingen grund til bekymring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske