Svar: Næsten 8 måneder og kost
23. september 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Camilla
De fleste børn begynder omkring 8 mdr´s alderen at kunne tygge den mad de får. Nogle mestrer det fint lidt før, andre lidt senere. Men det er en meget passende alder at begynde at servere lidt godt kogt pasta til hende.
I begyndelsen kan du koge pastaen ekstra mør, så du er sikker på at den ikke sætter sig fast i halsen. Du kan også skære den i stykker - men hun må meget gerne få det. Ris er også en god idé, især med lidt sovs og rugbrødshapsere naturligvis. Det vil fortsat være for meget for hende at få kød som er stegt, men hun må meget gerne få f.eks. indmaden af en frikadelle, eller små stykker fisk eller andet lavet i ovnen.
Det er en fornemmelse og du må således prøve dig frem.
Det er meget flot hvis hun mestrer at spise med ske. De fleste børn er omkring 16 mdr. inden de mestrer dette, ofte spiser børn først med gaffel:o)
Du skal lade hende smage den mad I andre spiser og udnyt endelig at hun er interesseret i jeres mad. Hun må meget gerne få millionbøf eller kødsovs eller boller i karry.
I hænderne må hun også meget gerne få kogte (eller rå) grøntsager i stykker, det kan være gulerod, broccoli, blomkål, en bønne. Igen må du prøve dig frem og lade hende smage. Hold hende hele tiden under opsyn, så du sikrer dig at hun ikke får noget galt i halsen, som hun ikke kan styre.
Det lyder som om I er rigtig godt igang, fortsæt endelig den gode gænge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske