Svar: Når vi ikke sover hjemme
23. september 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Krudtuglens mor
Børn er jo forskellig og nogle børn reagerer på at sove andre steder, hvor andre børn ikke reagere - bare mor er med.
Det lyder som om din datter hører til dem der reagerer, når hun ikke sover hjemme. Det kan være lydende, lyset, stemmerne osv. alt det som er anderledes end hjemme. Men det er jo okay og egentlig ganske naturligt og jeg tænker ikke det er noget, som skader din datter.
Det der skader børn - hvis man skal tale om det - det er jo når børn ikke har nogen fast base, ikke har noget tilknytningssted, men bare flytter frem og tilbage hele tiden. Børn har brug for at kunne tilknytte sig og for at der er ro omkring dem og det er jo slet ikke det, der er tale om hos jer.
Jeg ser derfor ikke umiddelbart problemer med at du besøger dine forældre (dem skal hun jo også lære at kende), ej heller med at I gerne vil ud at rejse på et tidspunkt.
Det er jo sådan at når man rejser med børn, så skal man indstille sig på at det er anderledes, end når man rejser som voksne. Man kan ikke styrte rundt i ruiner i 40 graders varme, man kan ikke ligge i solen hele dagen, man kan ikke tage på diskotek og pub om aftenen osv. Men det er faktisk ofte rigtig dejligt at rejse med børn og man får så bare nogle andre oplevelser.
Hvorvidt I skal rejse, lave om på ordningen hos dine forældre osv. afhænger helt af hvordan du har det bedst. Hvis du er urolig over det og bliver stresset af det, så bliver din datter også urolig og stresset. Men tager du det stille og roligt og nyder det hele, tager tingene som de kommer, så smitter roen af på din datter. Hun spejler sig i dig og hvordan hun har det og tackler forskellige situationer afhænger derfor meget af dig og hvordan du har det.
Det glæder mig at du er glad for dit medlemsskab. Håber du også kan bruge svaret denne gang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske