Svar: Min dreng oplevede far have insulinchok
21. november 2003
Alder:
8 år, 6 mdr.
Jeg kan godt forstå at din søn er blevet forskrækket og det er mig helt ubegribeligt at din eks-mand ikke vil fortælle drengene om sin sygdom og hvordan de skal reagere.
Det er altid meget vigtigt at fortælle børn sandheden. Fantasien er ofte værre end virkeligheden og din søn kan gå og forestille sig ting eller situationer, som slet ikke har hold i virkeligheden. Du må derfro stærkt opfordre din eks-man til at snakke med drengen om det at have sukkersyge og hvad det betyder.
Jeg synes at det er en meget fin forklaring du har givet dine drenge, men kan godt forstå at du mangler ord. Du kan måske låne en bog på biblioteket der handler om sukkersyge og som henvender sig til børn. Det kan nogen gange gøre det nemmere at tale om tingene ud fra en bog.
Derudover så kan du tage kontakt til den sundhedsplejerske der er på din søns skole. Du kan evt. bede hende fortælle klassen om sukkersyge og hvordan man skal handle, hvis man oplever nogen få føling eller gå i chok.
Hvis du har behov for det er der også tilknyttet en skolepsykolog i de fleste kommuner. Det kan være svært at få tid, men det er sikkert heller ikke nødvendigt. Sandsynligvis kan du henvende dig telefonisk bare for at få et godt råd.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske