Svar: Sove på eget værelse?
24. september 2006
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder som en rigtig god idé at du begynder at putte Kalle på eget værelse. Det passer fint i forhold til hans alder. Det er et godt skridt til at få ham væk fra brystet.
Nogle gange så sker det, at man vilkårligt tager barnet over til sig i løbet af natten, når det vågner og klynker lidt. Så er amningen nem og alle sover videre. Men det er faktisk ikke et ernæringsmæssigt behov, som du også selv fornemmer og derfor hjælper det nogle gange at sove hver for sig. Sandsynligheden for at Kalle sover videre, vender sig rundt eller lignende om natten, i stedet for at få brystet er stor.
Det er naturligt at han drømmer og "taler i søvne" og det er ikke alle disse lyde du skal reagere på. Han skal også have lov til at finde roen selv. Hvis han bliver ulykkelig, så kan far tage ham, give ham en tår vand og så prøve at putte ham igen. Hvis det kun er brystet som duer, så kan du give ham brystet kortvarigt, så han lige falder til ro, men så lirke brystvorten ud af munden, så han ikke fylder sig med mælk.
Så på eget værelse med Kalle og rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske