Svar: Søvn 7 mdr., kræsen?
24. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Det er meget forskelligt, hvor længe børn kan holde sig vågne imellem deres lure og det vil altid være lidt problematisk lige i den periode, hvor de går fra 3 til 2 lure og igen senere, når hun går fra 2 til 1 lur. Hvis hun en gang imellem har behov for at powernappe 20 minutter om eftermiddagen, så lad hende gøre det. Ellers så må hun gå i seng kl. 18 og så er det så sådan i en periode.
Måske kan du trække hendes middagslur lidt, så hun ikke vågner fra lur før mellem 15-16. Det kunne måske hjælpe lidt på overskuddet om aftenen...
Med hensyn til grød og grøntsagsmos, så må hun meget gerne få forskellige slags grøntsager og gerne flere gange om dagen. Det kan være en god idé at give hende grød til morgenmad, men til frokost og om aftenen - evt. også om eftermiddagen må hun godt få grøntsagsmos. Jeg tænker at hun jo stille og roligt også kan begynde at få lidt brød at bide i og i takt med at hun nærmer sig de 8 mdr, så skal hun jo til at have rugbrødshapsere og lignende - så får hun kornprodukterne den vej.
Tykmælk kan nogle børn bedre lide end A38 - det er lige knap så surt. Så det er et forsøg værd. Ellers så kommer interessen nok for det med alderen. Først når hun er 9 mdr gammel bør komælk jo udgøre en større del af hendes indtag.
Fortsæt du bare, tiden arbejder for jer. Og det er rigtig vigtigt at tilbyde hende så meget forskelligt som overhovedet muligt nu, imens hun er naturlig nysgerrig og bare suger til sig. Lige så snart hun bliver et år, så vil hun være langt mere selektiv i sine madvaner. Så jo mere forskellighed nu, jo mere forebygger du kræsenhed senere:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske