Svar: Mad og vægt 8 måneder
25. september 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Carolines mor
Det lyder bestemt som om du har en rigtig dejlig pige, som bare stortrives og udvikler sig rigtig fint. Hendes vægt er der ikke noget i vejen med:o)
Du har bestemt ret i at det vil være rigtig godt, hvis hun begyndte at spise fastere mad og det synes jeg et eller andet sted også du skal tilbyde hende. Men samtidig tænker jeg også at der er en sammenhæng imellem hendes lyst til mad - eller sultfornemmelse, og det at hun bliver ammet så meget som hun gør.
Det lyder som om du har rigtig meget mælk og jeg tænker at din datter får meget mere mælk hos dig end hun reelt har brug for. Jeg vil derfor anbefale dig at du prøve at trappe amningerne ned i håb om at hun så bliver lidt mere sulten og derfor begynder at tage imod den lidt grovere føde.
At spise den noget mere linde mad er betydeligt nemmere og hvis man ikke er så sulten, så er det dejligt bare at åbne munden, tage imod og synke. Men nu må hun meget gerne begynde at tygge og netop fordi hun er ammet så meget, så burde hun have en fantastisk god kæbemuskulatur, så det at tygge maden burde ikke være noget problem:o)
Jeg synes du skal starte med de grovere grødtyper, som havregrød, flerkornsgrød og øllebrød. Derudover skal hun have kød og fisk i sin grøntsagsmos og hun må også meget gerne få ris og pasta. Hun skal i princippet have det samme som I andre spiser, så hvis I får pasta med kødsovs, så får hun også det, hvis I får boller i karry, så får hun det og får I kartoffelmos og millionbøf, så er det det hun får. Disse 3 rette kan hun godt spise.
Du kan gøre det at du i begyndelsen moser det, så hun mere eller mindre skal vende sig til smagen. Men ret hurtigt skal hun have made der kun er moset med en gaffel og stille og roligt skal maden serveres i små stykker. Det kommer i løbet af 1-2 måneder.
Du kan ikke forvente at hun vil kunne spise al sin mad i stykker, men hun skal øve sig til hvert måltid. Det vil således være godt, at du starter med at give hende lidt rugbrød til frokost efterfulgt af grøntsagsmos. I takt med at hun bliver bedre og bedre til at tygge og spiser mere rugbrød, udskiftes grøntsagsmosen så med grøntsager i stykker.
Til aften det samme - meget mere af jeres mad, i begyndelsen serveret så hun kan kapere det, men stille og roligt i stykker som kræver at hun tygger.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne skære amningerne ned til 3 gange dagligt. F.eks. morgen, eftermiddag og aften. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne undgå at amme hende før hun får mad.
En plan for dagen kunne se således ud:
7.00-7.30: Vågner, ammes
8.00-8.30: morgenmad - havregrød, øllebrød, flerkornsgrød med mælk, evt. med frugtmos og vand af kop
9.30: formiddagslur - forsøge at undgå amningen inden, evt. tilbyde lidt lun mælk på kop eller vand
11.30-12.00: frokost - rugbrødshapsere og grønsagsmos, evt frugt, agurk, brød, i hånden samt vand af kop
14-14.30: Evt. ammes, så eftermiddagslur
16.30: Evt. ½ bolle med smør, ost, frugt (frugtmos med mælk), evt. lidt tykmælk eller A38
18.00: aftensmad - Det samme som I spiser, vand eller lidt mælk af kop
18.30-19.00: Evt. bad
19-19.30: "godnat" ammes og i seng
Nat: vand, hvis hun nu skulle finde på at vågne
Med hensyn til tandbørstning så er det godt at gøre dette to gange dagligt og du må gerne bruge en lille smule tandpasta. En mængde der svarer til hendes lillefingernegl.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske