Svar: Stort suttebehov 6 måneder
25. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Natasha
Jeg tror din dreng vågner let op fordi han skifter søvnfase og det at få sutten, hjælper ham med at finde roen og komme videre i søvnen. Det er rigtig dejligt for ham, men bestemt ikke for jer:o)
Jeg tænker at det vil være en rigtig god idé om I kunne finde en substitut, som ikke altid er sutten, men som kunne være f.eks. en sutteklud. Man kan købe sutteklude til formålet, men man kan også bruge en stofble eller selv sy en klud, hvis man hører til de kreative.
En klud liggende ved sig, hjælper nogle gange til at finde roen og den kan han bedre ligge og kramme og fornemme er der, hvor en sut - det skal jo være i munden.
Nogle børn får det der hedder vanebetinget afbrudt søvn og det ses ofte netop med sutten. Barnet vågner hver gang sutten taber i forventning om at mor putter den i munden igen. Det er således ikke et behov for sut, men mere en vane, som barnet har lært sig.
Jeg vil derfor foreslå at I prøver at undgå sutten nogle gange. Når han vågner, så stræk tiden lidt, så I lige giver ham muligheden for selv at prøve at finde roen. Hvis han ikke kan det, så hjælp ham med at skifte stilling og put ham igen med et stille syyy og et par beroligende hænder (og ingen sut). Naturligvis må han gerne få sut en gang imellem, men ikke hver time - så får han simpelthen den vane at vågne i forventingen om at du putter den i munden og det er jo uholdbart i længden.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske