Brev:
Udvikling og mad 7½ måned
25. september 2006
Alder:
7 mdr.
Udvikling og mad 7½ måned
Hejsa Helen
Nu har jeg igen brug for din kyndige vejledning :o)
Min søn har længe kunne "mave" sig frem på gulvet, det har han kunnet siden han var lidt over 6 mdr, og det går strygende. Han kommer rundt i hele lejligheden efterhånden, og det går ret stærkt. Endnu har han ikke gjort tegn til, at han er ved at lære at kravle rigtigt, altså op på alle fire - kan man sige noget om, hvornår han vil lære det? Jeg tænker at når han nu er så mobil nede på maven, går der så længere tid, før han lærer at kravle rigtigt?
Når han ligger sådan og turer frem og tilbage, så sutter han nogle gange på alt, hvad han kan komme i nærheden af, fx dørkarmen, radiatorrør, gulv, stoleben, tæpper osv. Jeg er lidt i tvivl om, hvornår man skal sige nej af hensyn til bakterier og hygiejne?
Det går rigtig godt med at spise også. Han får mad 4 gange dagligt (og ammes ca. 4 gange i døgnet). Han får grød 2-3 gange og grøntsagsmos med kød 1-2 gange, nogle gange får han også 1/4-½ skive rugbrød med leverpostej, avokadopålæg eller makrel i tomat. Til aften prøver vi at variere mosen mest muligt, og han har nu prøvet mange forskellige slags grøntsager og sovse og får også kød, fjerkræ, fisk som har været en tur gennem persille hakkeren, og frikadelle-indmad som jeg moser med en gaffel.
Jeg bruger stadig kun MME når jeg laver grød og mos, men har idag for første gang prøvet at give ham sødmælk af kop, og det var han vild med. Det er vel ikke for meget, om han får ca. ½ dl sødmælk om eftermiddagen? Jeg ville også have købt A38, men kan kun finde den med 1,5% fedt i butikken, så det må vente.
Bliver det for meget komælk, hvis han også får en lille portion A38 hver dag?
Vi laver stadigvæk kartoffel-grøntsagsmos som basis, hvor vi så tilsætter forskelligt, der er lidt mindre findelt, men jeg tænker om vi istedet skal til at give ham kartoffel i små bidder? Jeg synes bare det så vil være svært at tilsætte fedtstof og mælk... Vil hans mad så ikke være for mager?
Når han spiser, giver jeg ham indimellem lov til at få fingrene i maden, selv om det sviner. Men hvor meget "skal" børn i hans alder have lov til det? Jeg kan godt leve med at der er grød overalt, men nogle gange får han mos eller grød ind i øjet, for han bliver tit træt når han spiser og skal gnide øjnene, og det kan da ikke være så godt?
Nå jeg tror det var nok spørgsmål for denne gang! Ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Poula