Svar: Hvordan kan jeg sætte min produktion i vejret, når hun ikke gider at sutte?
23. november 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Jeg vil foreslå dig at leje en malkemaskine. Det kan du gøre hos Falck og hos de større babyforretninger. Hvis din datter ikke vil sutte hos dig, kan du malke ud i stedet og stadig give hende din mælk. Din mælk kan hun så få på flaske.
Der er altid en risiko for at børn der får flaske vil foretrække flasken i stedet for brystet, fordi det er meget nemmere for barnet at spise af flaske. Det kræver ikke så mange kræfter, som at sutte på brystet. Det kan godt være derfor at din datter fravælger brystet nu.
Det kan også have betydning at du føler at mælken er ved at forsvinde. Når du ikke ammer så hyppigt nedsættes mælkeproduktionen. Det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Jo mere barnet sutter jo mere mælk.
Ved at malke ud kan du stimulere til mere mælk. Jo hyppigere du malker/lægger til jo mere mælk vil du producere. Det vil sige at du med fordel kan malke ud hver 2-3 time, hvis din datter f.eks. plejer at spise hver 4 time.
Hvis du kan få hende til at spise hos dig er det selvfølgelig det bedste. Du kan tilbyde hende brystet og vil hun ikke det, så skal du ikke presse hende. I stedet malker du ud. På den måde får du stimuleret, der hvor hun normalt selv ville have spist.
Det øger også mælkeproduktionen, hvis du kan få din datter til at spise en gang i løbet af natten, da du om natten producerer mere mælkestimulerende hormon.
Du skal også tænke på at få nok at spise og drikke i løbet af dagen. Populært sagt så skal der være noget at lave mælk af, og det nytter ikke noget at klokken bliver 12-13 stykker før du får noget mad. Det er en dårlig vane hvis hele formiddagen går op i bleskift, amning og barn og du så glemmer dig selv:o)
Et gammel husmoderråd er at drikke maltøl eller nisseøl. En daglig - det øger mælkeproduktionen. Derudover har en del kvinder glæde af at drikke ammete, som kan købes i forskellige helsekostbutikker og Matas.
Sørg også for at hvile dig i løbet af dagen. Hvis du ikke slapper af, kan det også have indflydelse på mælkemængden.
Håber at dette kan hjælpe dig lidt på vej. Hvem har dog anbefalet dig at holde op med at amme, når du så gerne vil? Jeg mener bestemt at du skal forsøge med udmalkning, hvis du har mod på det, og hvis ikke det går, så er man en ganske god mor alligevel:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske