Svar: 7 måneder og rugbrød
26. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Rebecca
Dejligt at kostændringen allerede har haft så positiv effekt på Sarahs søvn - 7, 9, 13...Bliv endelig ved med at tilbyde hende mere og mere familiemad.
Hvis hun tygger fint og gerne vil have rugbrødsstykker - og sådan lyder det, så er der ikke noget i vejen for at ud giver hende dette. Gluten findes hovedsageligt i hvede og dermed i lyst brød og der er næsten ikke noget gluten i rug. Derfor kan du roligt give hende dette. Havre indholder også kun en lille mængde gluten og du kan derfor også bage nogle havregrynsboller til hende - og til I andre:o)
Gluten indtaget kan øges stille og roligt i takt med at hun bliver ældre. Du skal prøve at se det over en hel dag, hvis hun spiser lyst brød flere gange om dagen, får en masse pasta, hvedegrød osv. som kan indeholde gluten, så kan det godt være at det samlede indtag, bliver for meget. Men bruger du din sunde fornuft, så kan det ikke gå helt galt:o)
Nu kan jeg ikke se hvordan Sarah sidder, men hvis hun ligger på maven på gulvet - løfter hun sig så op, så hun ligger med strakte arme eller har hun hele tiden albuerne i gulvet? Svejer hun i ryggen, når hun ligger på maven og er hendes ryg lige, når du sætter hende op? Det viser lidt omkring hvad styrke hun har.
De fleste børn vil kunne sidde kortvarigt i høj stol omkring 6 mdr´s alderen og Sarah er 7 mdr nu. Jeg kunne derfor ikke forestille mig at hun ikke kan klare det. Det vil være naturligt at hun bliver lidt træt, når hun har siddet lidt, måske efter 10 minutter. Her kan du så se at hun falder til siden og virker træt i ryggen - så skal hun ned på gulvet igen. Men hun må meget gerne sidde kortvarigt med ved bordet og i takt med at hun bliver bedre og bedre til det, vil hun kunne sidde længere tid. Det er også vigtigt for lysten til at spise - det er jo hyggeligt at sidde sammen ved bordet:o)
De fleste børn er 8-9 måneder inden de mestrer at sidde helt frit på gulvet selv uden støtte. Selvom de endnu ikke mestrer denne kunst, kan de godt være stærke nok i ryggen til at sidde kortvarigt i høj stol.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske