Brev:
Konstant store søvnproblemer
26. september 2006
Alder:
10 mdr.
Konstant store søvnproblemer
Kære Helen
Jeg følger dagligt din brevkasse og læser med stor interesse de svar du giver. Jeg har mange gange skrevet et brev til dig - inde i mit hoved, men først nu er det lykkes mig at få det ned på papir…
Vi er forældre til en lille dreng William, som er 10 mdr. gammel. Han blev født på sin terminsdag og har hele vejen under sin opvækst fuldt sin kurve og udvikler sig på alle punkter alderssvarende.
Han har kravlet siden han var knap 8 mdr. Han står op ved alting og går langs ting – har taget 1–2 skridt ind i vores favn. Han spiser godt og stort set alt, drikker fint både vand og mælk og er oftest en glad dreng, der smiler meget og har let til latter. Har aldrig ville bruge sut eller tage en sutteflaske. Jeg går hjemme med ham indtil december, men da vi endnu ikke har fået vuggestueplads til ham, bliver jeg måske hjemme med ham til januar eller februar - jeg nyder at gå hjemme med ham!
Igennem de 10 mdr. har vi konstant haft store søvnproblemer og det er dem, jeg har brug for at få dit syn på.
Jeg er selvfølgelig også i samråd med både egen læge og vores udmærket sundhedsplejerske.
Vi har aldrig oplevet at William har været i stand til at falde i søvn uden hjælp fra os. Vi har altid skulle rokke, vugge, trille, amme osv. for at hjælpe ham til at falde i søvn.
Om natten sover han let og uroligt. Han vågner tit og ofte og skal atter hjælpes til at falde i søvn igen. Nu hvor han er i fuld gang med sin motoriske udvikling, står han op i sengen og vi går forsigtigt ind og lægger ham og vugger/rokker lidt med ham til at falder i søvn igen – det kan typisk tage 5-10 min. Det kan vi nogle nætter gøre 3,4,5 gange. Få nætter er det kun en enkelt gang og det er jo selvfølgelig en god nat. Mange nætter må vi bruge op til flere timer, førend det lykkes os at få ham til at sove.
Vi har klare putteritualer, som har fungeret i mange mdr. Han sover på eget værelse, hvilket han har gjort siden han var 6 mdr., da vi følte vi vækkede hinanden. Han må rigtig gerne komme i vores seng i løbet af natten, hvis det var en løsning, men oftest forvirrer det ham bare yderligere og det tager endnu længere tid at ligge ham.
Han bliver tit så ked af det og ulykkelig – han græder og hikster og vi forsøger på bedste vis, at trøste/berolige/ae/nusse osv. Hvisker til ham, hvor dejlig han er, hvor meget vi elsker ham og at vi er der for ham. Så vidt mulig forsøger vi at lade ham blive i sin seng, og tager ham kun op, når han er rigtig ulykkelig. Vi har en vågelampe tændt i hans værelse, men ellers ”holder vi ikke fest” når vi er inde hos ham om natten. Vi tilbyder vand, men ellers ikke andet.
Når han skal i seng følger vi putteritualerne, men må oftest bruge 1 time på hans værelse førend han sover. Han protestere, græder ofte, rejser sig gentagne gange op og vi må ligge ham ned 100 gange førend han ligesom giver efter. Vi sidder hos ham til han sover, selvom det selvfølgelig var mere ønskeligt, at man kunne ligge ham, sige godnat og så lytte til hans pludrende tilfredshed, førend søvnen dejligt kommer… Det har vi bare aldrig oplevet! Vi har dog tit oplevet at det måske kun tager 15min at få ham til at sove – og det er en dejlig oplevelse.
Jeg har ammet indtil i fredags. Indtil da ammede jeg William om aftenen og så tidligt morgen, tidligst 5.30. I samråd med lægen blev vi enige om, at stoppe amningen helt, da jeg i min desperation og søvnmangel ringede grædende til hende fredag morgen. Lægen mente de 2 amninger forvirrede mere end de gjorde gavn. Synes egentligt det var trist at skulle stoppe, men er jo selvfølgelig villig til at prøve alt.
Natten mellem lørdag/søndag og søndag/mandag, sov han så pludselig 9 timer i streg, men i nat har jeg atter været vågen med ham i 1 1/2 time.
Vi har selvfølgelig fokus på det positive i denne nye situation – nemlig at han faktisk nu har sovet flere sammenhængende timer- og det er bare fantastisk. Det fylder bare stadig meget, at vi fortsat kæmper med at finde søvnen både nat og dag.
I løbet af dagen sover han 2 gange. Typisk sover han dårligt om dagen, når han også har sovet dårligt om natten – nogen rytme har der aldrig været – men lige nu sover han 1-2 timer om formiddagen og ½ til 1 time om eftermiddagen. Han sover oftest i sin seng om formiddagen og sin barnevogn om eftermiddagen (vi bor i lejlighed).
Jeg er et meget struktureret menneske og holder i den grad på de rammer jeg skaber for ham, men er selvfølgelig også fleksibel alt efter hvornår han er vågnet, hvordan han har det og hvordan dagen ellers ser ud.
Om dagen forsøger jeg at give ham både glæde og gode oplevelser. Han nyder at komme ud og vi går på legepladsen, leger i sandet, gemmer os, kravler om kap, kigger på blade og blomster og i det hele taget, bliver han udfordret både motorisk og sanseligt. Vi har også stille dage, hvor han kan være rigtig god til at lege på sit værelse eller være med mig rundt med støvsugeren og bruge den som gå-vogn og hjælpe mor…:) Han møder jævnaldrende børn hver onsdag.
De her søvn problemer fylder ALT i vores hverdag. Jeg har ikke meget overskud. Græder tit og føler magtesløshed og desperation. Vi prøver som forældre at supplere hinanden bedst muligt, tage over alt efter hvor overskuddet er, tale og analysere sammen og søge al mulig information som findes. Vi har læst bogen: ”Falde i søvn uden gråd”, og har stort set fuldt den i mange mdr.
Meeeen vi er så trætte… Synes det overskygge glæden ved at være forældre og det faktum at han jo er en super dejlig dreng som vi elsker meget meget højt. Vil ham kun alt det bedste på hele jorden.
Hvorfor vil vores lille dreng ikke sove? Hvorfor kan vi ikke ligge ham i sin seng om aftenen, putte ham og han så ligger stille og roligt og falder i søvn af sig selv. Hvorfor vågner han ofte så mange gange om natten og har svært ved at finde roen igen? Er han utryg/bange? Hvorfor bliver han så ulykkelig? Hvad sker der i vores interaktion? Hvad er det for signaler vi sender – har jo nærmest hjertebanken og sved på panden inden man træder ind på hans værelse, da man aldrig ved, hvad det hele udvikler sig til…
Kan du gennemskue noget, eller blot give os lidt opmuntring med på vejen. Noget jeg har erfaret ved at få barn er, at mange af de ”problemer” / ”konflikter” der opstår, oftest kun er en overgang og typisk forsvinder lige så pludseligt, som de opstår… Synes bare det med søvnen har taget lidt for mange mdr.
På forhånd tak.
Kærlig hilsen Lotte