Svar: Konstant store søvnproblemer
26. september 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev og din meget udførlige beskrivelse af lille William og jeres situation. Jeg kan godt forstå at du er træt og efterhånden har brug for bare at få lov til at sove igennem:o)
Når børn ikke vil sove, så er det altid en god idé at overveje forskellige muligheder. For det første må man vurdere, hvorvidt det handler om alder og udviklingsfase. Man må også tænke på, om det kan skyldes smerter (tænder/ører), indtag af mad eller snarere mangel på samme - man sover jo bedst på tom mave - eller også kan det simpelthen være fordi barnet har lært sig at det er sådan det er. Og nogle gange kan man også se på, hvordan barnets søvnmønster er om dagen.
Du skriver at han spiser godt og udvikler sig helt alderssvarende. Du fortæller at han generelt er en glad og dejlig dreng, som virker til at have det godt. Det tyder ikke på at han har smerter.
Du fortæller at du nu er stoppet amningen og at det har haft en vis effekt - det lyder også som en udmærket idé og jeg bakker her din læge op. Samtidig fortæller du dog ikke, hvad I har sat i stedet for amning. Jeg tænker at han jo stadig har behov for mælken, så hvad får han i stedet, når han skal sove? Får han erstatning eller lidt sødmælk af en kop.
Det vil være udmærket at tænke lidt på hans indtag af mad og drikke, både i løbet af dagen, men også om aftenen. I kan forsøge i en periode at give ham lidt frugtgrød med mælk som dessert efter aftensmaden og så give ham lidt varm mælk at sove på.
Med hensyn til hans udviklingstrin, så er det helt korrekt set at han jo øver sig motorisk, både i dagtimerne med bestemt også om aftenen. Det er nemt at øve sig i at stå, hoppe, gå osv. i tremmesengen og det bliver gjort igen og igen. Den fysiske uro er derfor naturlig i forhold til hans alder.
I forhold til hans alder, skal I også vurdere, hvorvidt I egentlig skal blive siddende hos ham, eller om I istedet skulle gå ud af værelset og så hele tiden vende tilbage. Jeg får fornemmelsen af, at det et eller andet sted forstyrrer ham, når I sidder der gennem måske 1 times tid. Jeg tænker derfor at I kan prøve at putte ham med det fine ritual I har, evt. sidde hos ham lidt, men hvis I fornemmer at han fortsat er urolig, så prøv at gå. Vær aldrig væk fra ham mere end 3 minutter af gangen, så vis jer igen.
Det lyder ud fra jeres beskrivelse som om han har lidt forskellige behov fra dag til dag. Nogle dage vil han falde i søvn efter 15 minutter, fordi I er hos ham - og det er super. Men de dage, hvor han ikke falder i søvn, skal I prøve at gå.
Alternativet til at gå helt væk, kan være at I holder jer i nærheden, men laver noget andet end at koncentrere jer om William. I må gerne kortvarigt tale lidt til ham - "putte, putte - ligge ned og putte William", eller hjælpe ham med at blive lagt ned, så han bliver puttet med jeres hjælp, når han rejser sig op. Men I skal ikke side hos ham, lav i stedet noget andet, endten i værelset eller i rummet/gangen lige op til værelset. Det kan være at stå og stryge tøj, lægge tøj sammen, bære vasketøj frem og tilbage og putte på plads i værelset, hvor han ligger osv. Altså stille og roligt prøve at lære ham at falde til ro af sig selv uden jer ved siden, men stadig ved trygheden og bevidstheden om at I er lige rundt om ham.
Hvis han på den måde lærer sig at finde roen, så vil han også have lettere ved det, hvis han vågner om natten.
Tilsidst vil jeg også lige sige, at det jo er tilladt at bede et par bedsteforældre eller en god veninde tage over en enkelt nat. Så kunne du og Williams far tage et eller andet sted hen, bare jer to. Spise en god middag og så sove! Det kan nogle gange være guld værd og man kan leve længe på sådan en dag/nat. William ville overleve:o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Det var godt at du skrev og tankerne ikke bare blev i hovedet. Knus fra mig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske