Svar: 9 måneder gammel dreng sover urolig om natten
26. september 2006
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
For det første er det helt okay og bare rigtigt dejligt at din lille dreng er glad, charmer og trives. Det skal du ikke være bekymret omkring, - bare glæde dig over.
Med hensyn til amningen, så lyder det som en god idé at stoppe amning. Især fordi det lyder som om det er med til at holde ham igang om natten, hvor han i stedet skulle sove.
Jeg kan ikke rigtig læse ud af dit brev, hvorvidt din dreng sover i eget værelse eller hos jer. Umiddelbart får jeg det indtryk at han sover hos jer, og det første skridt ville derfor være at flytte ham ud af soveværelset, hvis I har mulighed for det.
Du kan overveje om du skal stoppe amningen helt fra den ene dag til den anden. I stedet må far så tilbyde lidt vand eller alternativt lidt lun mælk af en kop, hvis det er nødvendigt i en overgang. Det er en god idé at far tager over, da han ikke forbindes med amning.
Du kan også forsøge om du kan nøjes med at kærtegne ham, vugge ham blidt osv. samtidig med at du kun tilbyder brystet kortvarigt. Når han har suttet lidt og er faldet til ro, så forsøger du at få lirket brystvorten ud af munden på ham. Stille og roligt kan han så lære at finde roen uden brystet og kun ved de kærtegn du har indført i stedet.
Jeg tænker at det at amningen forsvinder vil gøre at han begynder at sove bedre og kunne sove et lidt længere træk. Det at han så vidt muligt ikke tilbydes mælk om natten er medvirkende til at han så også spiser mere i løbet af dagen og dermed bliver mere mæt - og så også sover bedre om natten. Tingene hænger jo sammen.
Du ammer ham rigtig meget i forhold til hans alder og han har brug for meget mere mættende mad i stedet for brystet. Jeg er ret sikker på at det vil gøre en forskel.
Man kan diskutere, hvorvidt han skal have en flaske i stedet for. Måske vil det hjælpe jer og det vil være et forsøg værd, men samtidig har han også en alder, hvor man jo ikke behøver introducere en flaske. Han kan drikke sit behov af en kop og flasken skal man jo også af med igen. Det er et valg I må tage.
Så kære Maj, der er nok ikke andet for end at amningen trappes ned eller fjernes helt, selvom det er hårdt. Jeg er ret sikker på at det vil hjælpe jer alle til en bedre søvn. I har alle brug for sammenhængende søvn - både mor, far og sønnike:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske