Brev:
Mad knap 4 måneder
26. september 2006
Alder:
4 mdr.
Mad knap 4 måneder
Hej Helen
Jeg har en dejlig dreng på 16 uger, som siden fødslen ikke har været den store spiser. Han blev født ved planlagt kejsersnit og vejede 4105 gram. Han var fra starten ikke meget for at spise fra mig og da han havde gulsot forsøgte jeg at amme ham ofte. Da han var ca. 2 1/2 måned måtte jeg supplere med lidt erstatning, da han ikke rigtig gad brystet og næsten fra den ene dag til den anden stoppede min mælkeproduktion. Jeg forsøgte at holde produktionen bare lidt igang men det lykkedes desværre ikke.
De første 2 1/2 måned steg hans vægt pænt, men efter han udelukkende har fået erstatning (nan1) har han kun taget 200 gram på. Han spiser ikke særlig meget pr. gang, det bliver til max 100 ml hver 4 time. Om natten kan han sove op til 6-7 timer og herefter spiser han stadig kun 100 ml når han vågner.
I sidste uge var min sundhedsplejerske på besøg han vejede der 6500 gram og var 67 cm og havde kun taget de nævnte 200 gram på. Hun foreslog, at jeg begyndte på grød. Han kan vældig godt lide grøden, men han virker bare ikke helt klar, da der næsten kommer lige så ud som ind. Hvor meget grød kan hans lille mave rumme nu? Jeg har indtil videre givet ham lidt under 1/2 dl.
I dag var jeg så til lægen med ham, da der i morges i hans ble var et lyserødt skær i urinen og bleen var ikke særlig våd. Hun kunne ikke sige om det var blod, men ville lige se dagene an. Han blev også vejet og det viste sig, at han ikke havde taget nok på i forhold til sidst han blev vejet.(5 ugers undersøgelsen) Han skal derfor til kontrolvejning i næste uge.
Er der noget erstatning, der er federe end andet? Hvis jeg tilbyder ham mad lidt oftere spiser han bare mindre mængder. Han giver ikke selv særlig tit udtryk for, at han er sulten.
Hvis det nu viser sig at han i næste uge ikke har taget på, hvordan skal jeg så få ham til at spise noget mere?
Håber du kan finde rundt i mit brev.
Med venlig hilsen
Anette