Svar: Mad knap 4 måneder
26. september 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Anette
Jeg kan godt forstå at du er urolig. At barnet tager på og vokser er jo en indikation på at barnet trives:o)
Jeg tror det er vigtigt at du holder fast i at din dreng trods alt tager på. Han har ikke taget nok på og det skyldes sandsynligvis hans sparsomme indtag. Det kunne jo også være det, som gjorde at urinen var mere koncentreret.
Jeg tænker derfor at det handler om at du på en eller anden måde skal få noget mere væske i din dreng. Skemad og også godt, det fylder lidt i maven og når det så efterfølges med en flaske, så kan det nogle gange gøre at barnet vender sig til at have en større mængde i maven af gangen. Altså at barnet begynder at spise mere for at blive mere mæt.
Det lyder som om din dreng har lært sig at "slatspise" og at han derfor skal lære sig at have mere mad i maven af gangen. Det kan han lære ved f.eks. at få grød efterfulgt af mælk og i forhold til hans alder er ½ dl. grød/mos efterfulgt af vanlig mængde mælk en god idé. Grødmængden skal således helst ikke nedsætte mælkemængde endnu, men alligevel give 50ml ekstra fylde - kan du se hvad jeg mener?
Derudover så hjælper det nogle gange at tilbyde barnet en flaske ekstra, når det vågner. Ofte så vågner børnene, bliver skiftet, leger lidt og får så lidt skemad og en flaske at sove på. Men det kan nogle gange lade sig gøre at få ekstra mælk i barnet, hvis man starter med at give en flaske, lige når barnet vågner. Simpelthen fordi barnet ofte er tørstigt efter søvn.
Det kan også nogle gange lade sig gøre at få en ekstra flaske ind i løbet af aftentimerne eller evt. natten. Der er nogle af de småtspisende børn, som faktisk sover igennem om natten. Det vil sige at de sover helt fra kl.21 om aftenen til næste morgen tidlig. Dette er i orden, hvis man tager flot på og spiser sit behov. Men det er ikke okay, hvis man spiser minimalt og ikke vokser som man skal. Derfor må man her tilbyde en flaske ekstra, selvom barnet sover. Ofte kan barnet spise i søvne og behøver således ikke blive vækket.
Til fortidligfødte børn kan man nogle gange tilsætte ekstra protein for at hjælpe dem med væksten. Men det vil umiddelbart ikke være relevant for jer. Da din dreng er ved at være 4 mdr kan du også overveje om du skulle prøve type 2 erstatningerne, da de er lidt mere proteinholdige. Igen tror jeg dog ikke det er det bedste for din dreng. Simpelthen fordi de erstatninger også mætter mere og det kan betyde at han så vil spise endnu mindre end han gør nu. Jeg synes derfor du skal bibeholde erstatning af type et og så i stedet for satse på at få øget hans indtag. Hans minimale vægtøgning tillægger jeg mængden af mælk.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske