Svar: Sove selv 5 måneder
26. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Sussi
Det lyder som en rigtig fin pige, som i øjeblikket er nået til en fase i sin udvikling, hvor hun har brug for at kunne se dig, for at vide at du er der og ikke har forladt hende. Dette ses nogle gange hos børn i 4-6 mdr´s alderen, men trænger for alvor rigtigt igennem i 8-10 mdr´s alderen, ofte samtidig med at børnene også begynder at kravle og udforske verden:o)
Det er rigtig dejligt for din datter at være i favn og det er rigtig dejligt at blive vugget. Det styrker også hendes balanceevne og det er derfor ikke så tosset. Men det er klart at det bliver tungt i længden og hun bliver jo som du siger ikke lettere at bære rundt på.
For det første vil det være en rigtig god idé at du giver dit barn et sutteklud, et tøjdyr eller lignende. Det skal være noget blødt og noget som på sigt kan berolige din datter, når du ikke er til stede. Man kan købe færdige sutteklude som er både sutteklud og bamse på en gang, men man kan også bruge en stofble med et sut eller bare bruge en blød og eftergivelig bamse.
Så kan du bruge musik eller en sang. Det samme igen og igen. Jo mere din datter hører det samme, jo mere vil det indgå som en del af putteritualet og vil med tiden få hende til at falde til ro, fordi det er genkendeligt.
Til et putteritual hører også bleskift og amning og således de hverdagsting, der foregår omkring din datter. Et putteritual er for at forberede din datter til søvnen. Du skal sørge for at hun er mæt, at hun har en tør ble, at hun ikke fryser, at hun føler sig tryg osv. altså at hun på den måde er helt rolig og klar til at blive putte.
Start derfor med at skifte hende, give hende mad og når du så ammer hende og har hende i hænderne, så vugger du hende blidt og stille. Når hun er lige ved at falde i søvn, så prøver du forsigtigt, stadig mens du vugger hende at putte hende i seng eller barnevogn. Hold hænderne på hende mens du lægger hende, så hun hele tiden bliver holdt af dig.
Svøb hende, og gerne allerede inden du lægger hende fra dig, gerne imens du giver hende sidste amning lige inden hun skal puttes. Lad hende forblive svøbt imens du flytter hende over, så hun ikke kommer fra en varm favn i en kold seng, men bliver lyttet med svøbet omkring sig og derved ikke mærker skiftet på samme måde.
Tilbyde hende evt. en sut, læg suttekluden ved hende, syng den samme melodi igen og igen, som du gjorde imens du vuggede hende i armene, så der hele tiden er genkendelighed - også selvom hun ligger for sig selv.
Vær hele tiden i nærheden, således at hun ikke når at vågne helt op, før du straks er der og gentager nogle af tingene. Nogle gange er endnu en amning nødvendig, og du må starte forfra, andre gange kan du sagtens nøjes med at lægge et par beroligende lidt tunge hænder på hendes krop, så hun mærker det faste tag og så synge lige så stille eller side de samme ord igen og igen.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske