Svar: Peanut butter og figenpålæg
26. september 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Camilla
Dejligt at høre at I kunne bruge mit tidligere svar:o)
Børn må ikke få for mange rosiner pga svampegiften ochratoksin A. Men dette gælder kun rosiner og ikke andre tørrede frugter som f.eks. figner. Så på den måde er der ikke noget i vejen for at du giver din datter figner eller bruger fingen pålæg.
Man kan så diskutere lidt omkring sukkerindholdet og det at figenpålæg jo klistrer let til tænderne osv. og derfor kan øge risikoen for huller i tænderne.
Det må således være en vurderingssag, personlig synes jeg det hører til det lidt "usunde pålæg", som ikke hører hverdagen til, men som kan gives en gang imellem. Castus figenpålæg er jo ifølge producenten uden konserveringsstoffer og er jo så på den måde okay.
Med hensyn til peanutbutter, så går overvejelserne her på om det mon kan påvirke noget i forbindelse med allergi. Der er børn som har jordnøddeallergi, men hvis man ikke har det, så sker der nok ikke noget ved at give det til sit barn.
Jeg må dog blive dig svar skyldig og tænker igen i denne her forbindelse, at det må høre til de lidt "usunde ting", som en pige på 8 mdr vel ikke har behov for, men som hun kan synes er dejligt at få en gang imellem.
Nærmere kan jeg desværre ikke komme det. Det er nok mere op til dig som mor, at vurdere, hvad du synes du vil give din datter:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske