Svar: Opkastfornemmelse og evt. flaske til aften 7½ mdr
26. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Poula
Det lyder sandsynligt at din lille dreng er lidt forkvalmet i øjeblikket, da han har slim i halsen og lyder til at være lidt forkølet. Det kan derfor godt være grunden til at han pludselig kaster op.
Du nævner at det er kartoffelmos - der er jo børn, som synes kartoffelmos er kvalmende i sig selv, så måske skulle du prøve at lave noget grøntsagsmos til ham, hvori der ikke indgår kartoffel, for at se om det vil gøre en forskel.
Hvis det også gælder grød og andre madvarer, så kan du måske overveje om du skal prøve at ændre lidt på konsistensen for at se om han så enten holder det bedre i maven (hvis du gør det tykkere) eller har lettere ved at synke det (hvis du gør det tyndere). Du må prøve dig frem.
Hvis han generelt kaster sin mad op igen, så synes jeg du skal drøfte det med lægen.
Med hensyn til at prøve med en flaske vælling, så kan du jo lade det komme an på en prøve. Nogle børn sover rigtig godt på vælling, hvor andre forældre oplyser at det ikke gør nogen forskel. så det kan da være et forsøg værd og virker det, så er det jo dejligt - virker det ikke, så har du prøvet og så skete der jo ikke noget ved det, andet end at du så blev den erfaring rigere:o)
Held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske