Brev:
Amning - endnu længere ned af bakke...
26. september 2006
Alder:
3 mdr.
Amning  - endnu længere ned af bakke...
Hej Helen
Har skrevet til dig en del gange blandt andet vedrørende min søn's - der lige idag passerer de 3 mdr - svingende appetit ved amning, og problemer med amning efter han var indlagt på hospital. Håber du kan huske nogle af de breve, jeg har skrevet til dig - kan ihvertfald huske alle dine supergode svar.
Jeg har ikke energi til at skrive det hele igen - så jeg håber du husker eller kan kigge tilbage - og så starter jeg med hvor jeg er nu!
Efter han var indlagt, var han på pencillin og jeg kæmpede i nogle dage med at få amningen op at køre igen, hvor jeg måtte supplere med flaske, fordi han ikke rigtig havde kræfterne til at amme så meget. Det er over 14 dage siden nu, og føler egentlig at amningen kom rigtig fint op at køre igen, med hårdt arbejde, lysten til det og mange natlige amninger.
Nu er den bare gal igen - er det bare ikke meningen jeg skal kunne amme mit barn...
For 2 dage siden, var det simpelthen bare ligesom der ikke var mere mere mælk og det er gået ned af bakke siden! Har forsøgt at lægge ham til nærmest konstant - uden ret meget held - derfor endnu mere dalende mælkeproduktion. Har malket ud med håndpumpe, for at stimulere på den måde....Men uden held. Har simpelthen måtte supplere med erstatning igen, eller udmalket mælk (enkelt gange hvor det lykkes mig at samle ind til en 110 ml flaske!)
Oven i det er han så heller ikke vanvittig interesseret i at spise, har nogle af sine svingende appetit dage - vender hovedet bort når jeg lægger an til amning, bider måske på, slipper igen, bider på, slipper.....Og mister derefter totalt interessen. Så har jeg forsøgt med erstatning - der spiser han heller ikke ret meget, troede han ville labbe en flaske i sig - og enkelte gange er han overhovedet ikke interesseret!
Hvad i alverden foregår der....
Er i syv sind, og egentlig temmelig ulykkelig over det. Føler efterhånden vi har været så meget igennem med det amning at jeg ikke orker mere. Og når jeg så tænker det, kan jeg mærker at jeg faktisk har det rigtig skidt med at stoppe - er slet ikke klar til det endnu, men syntes alligevel jeg har gjort og arbejdet så hårdt for det, uden held. Havde faktisk troet at jeg ville have det ok med at stoppe amning, men langt fra Ok med det.
Hvorfor spiser min dejlige dreng ikke mere....syntes nærmest ikke han spiser noget..
Han smiler, er en meget glad lille dreng, pludre og spræller - i det hele taget en aktiv og meget nysgerrig stor dreng. Så jeg mener bestemt ikke han mistrives - tværtimod.
Har i forvejen anden søn på 5 år, der også kræver en del - så jeg har ikke rigtig mulighed for at hive 2 dage ud af kalenderen og lægge i sengen og amme. Har heller ikke plads i vores familie til mange flere ammeproblemer - det fylder simpelthen for meget.
Det er meningen det skulle være en hyggelig dejlig tid, men syntes virkelig det har og stadig volder mig problemer.
Jeg er igen i 7 sind - mælken er aftagende - nærmest lig 0 - hvorfor dog det, så pludseligt?.....Hvis der er gået nogle timer siden sidste forsøg på amning eller udmalkning løber den pludselig til og brysterne spændes til. Så kaster jeg endten bryst i munden på min søn eller forsøger at malke ud, men det er alligevel småting der kommer ud. Kan der sidde noget at blokere derinde? Og når han sutter kan det tage oseaner af tid før mælken løber til?...Det plejer at gå rimelig tjept.
Hvor er mælken blevet af.....Hvad i alverden skal jeg gøre - er bare overhovedet ikke klar til at stoppe, men føler bare alle ressourcerne er opbrugt - har virkelig været meget igennem med amningen og kæmpet en brag kamp.
Hvad hvis jeg dropper det?....Hvilken erstatning anbefales (ingen allergi i familien)? Hvor meget skal han have? Hvad med om natten?
En sidste ting. Han har afføring hver eller hveranden dag. Og i disse dage er den meget tyndtflydende - nærmest vandig! - og grønlig - ved godt den er tynd hos ammende børn, men syntes den er lige tynd nok! Hvad kan det skyldes?
Derudover har han, når han har spist de sidste dage, fået sved på panden, nærmest koldsved. Ikke når han ammes, men når han har fået flaske.
Håber du kan finde hoved og hale i mine mange frustationer - er nok i bund og grund temmelig nervøs for om han er ved at blive syg igen!
Ser meget frem til at høre fra dig, forhåbentlig med svar på mine uendelige spørgsmål.
Tak for en super brevkasse.
Med venlig hilsen
Louise