Svar: Amning - endnu længere ned af bakke...
26. september 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Jeg kan godt huske dig og jeg ved at I har haft en kamp med at få amningen til at fungere. Jeg ved også at din lille dreng hele tiden har varieret med måden han spiste på. Nogle gange har han spist hurtigt og effektivt og ikke noget slatspiseri imellem måltiderne, andre gange han har ikke spist særlig meget. Det har på den måde hele tiden været lidt forvirrende, fordi han aldrig rigtig har haft noget fast mønster. Jeg kan derfor godt forstå at du snart ikke ved hverken ud eller ind.
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg dog: Kunne det ikke tænkes at han er så stor nu, at han faktisk er i stand til at "tømme dit bryst" ret hurtigt. Der er jo børn som er meget hurtige ved brystet. Når han har ligge hos dig kortvarigt, er han så rolig og glad efterfølgende? Fylder du ham op med en flaske - eller er han tilfreds med det han får hos dig?
Du skriver at du føler at din mælk er forsvundet og det er klart at det gør dig ekstra bekymret - du skal jo være sikker på at han får noget mad. Men du supplerer jo også med flasken ind imellem og et eller andet sted, så må du tro på at han selv har en naturlig evne til at kunne regulere sit behov.
Hvor er din egen sundhedsplejerske henne i billedet eller egen læge. Normalt skal man ikke kontrolveje børn, men man kunne måske godt veje din dreng før og efter en amning - for at se, hvad han reelt tog på under en amning. Så kunne du jo få syn for sagen og blive bekræftet i hvorvidt der var mælk eller ej. Problemet ved denne metode er at det jo svinger meget og på forskellige tidspunkter af dagen, kan der være betydeligt mere mælk end på andre tidspunkter. Derfor er jeg ikke tilhænger af kontrolvejninger, men i jeres situation kunne det måske skabe lidt klarhed:o)
Det kan godt være at du når den beslutning at amningen må stoppe nu. Men så må du sige til dig selv at du har kæmpet og gjort det så godt du kunne og der har været så mange ydre faktorer som har gjort at det ikke lykkedes denne gang. Og sådan er det så. Det gør dig bestemt ikke til en dårlig mor, tværtimod.
Du har to børn at tage hensyn til og du skal få jeres familie til at fungere - det gør en god mor:o) Derfor må man nogle gange træffe nogle valg og man kan ikke altid det hele. Det er jo sådan at når man træffer et valg, så fravælger man også automatisk noget andet, og sådan må det være. Og det er okay.
Jeg vil rigtigt gerne støtte dig i amningen og jeg vil også rigtigt gerne støtte dig, hvis du beslutter at stoppe amningen. Men du skal tage beslutningen:o)
Rigtig meget held og lykke, hvad du så end gør:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske