Svar: Mad og søvn pige 11 måneder
27. september 2006
Alder:
11 mdr.
Kære Pia
Din datter er 11 måneder nu og det lyder derfor som en god idé at forsøge at trappe sutteflasken lidt ud. Hun har brug for 400ml mme dagligt for at få dækket sit jernbehov frem mod et års alderen, men spørgsmålet er om hun kan finde ud at at spise dette. Det er jo små mængder hun tager til sig af gangen.
Min umiddelbare tanke er at flaskerne skal skæres væk. I skal fjerne flasken til middagslure og sen aften først, så hun får en flaske at vågne på og en at sove på. Men ret hurtigt skal hun væk fra morgenflasken og kunne putteflasken bibeholdes. Jeg går ud fra at den er en del af putteritualet og derfor er den vigtigste.
Det er ikke fordi hun som sådan får voldsomt meget mælk, det er mere at flaskerne skal erstattes af noget andet. I princippet skal hun jo stoppe med flaske omkring 1 års alderen. Jeg har fuld forståelse for at I har bibeholdt den og for at det har været tryghedsgivende for hende ved institutionsstart - det er helt okay og jeg havde gjort det samme:o) Men nu er det, som du selv skriver, tid til forandring.
I stedet for flaske, skal hun jo have sit mælkebehov stillet på anden måde. Det kan være ved at drikke mælk af en kop (sødmælk eller mme), det kan være ved at få mælk på grøden, det kan være ved at få en portion tykmælk, spise lidt ost, sovs osv.
I forhold til hendes sovevaner, så vil de fleste børn have behov for 2 lure dagligt, når de er 11 måneder. Der er enkelte børn som begynder at kunne nøjes med en enkelt lur her, men de fleste vil være mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med en lidt længere middagslur. Det vil derfor i første omgang være passende at I arbejder med en fast formiddagslur og en fast middagslur.
De fleste børn i hendes alder, vil som regel sove en kort lur om formiddagen - det kan være mellem 45 minutter til 1½ time og om eftermiddagen vil de sove lidt længere, ofte 1½-2 timer. Tilsammen vil de fleste børn i denne alder sove mellem 2-3 timer til middag. Det er således helt passende med den rytme jeres datter tidligere har haft. Spørgsmålet er derfor om I skal forsøge med disse to lure, eller om I skal forsøge med en lidt længere middagslur en gang dagligt. Det synes jeg I skal vurdere sammen med institutionen - de må være med til at vurdere, hvor træt jeres datter er om formiddagen.
Søvnen om dagen spiller jo også ind på søvnen om natten. Men det samme gør indtaget af mad.
En plan for dagen i forhold til jeres datters alder kunne se således ud:
Morgen: Grød med mælk på og mælk af glas
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, evt. ost i stænger, frisk frugt. Vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg (kød,fisk,æg). Tilbehør af forskelligt grønt. Vand eller mælk af kop
Eftermiddag: Tykmælk med frugtmos eller friske bær, rugbrødsdrys eller lignenden. ½ bolle med smør og ost.
Før aftensmad: En tallerken med forskellige grøntsager, skåret i mundrette stykker, vand eller mælk af glas
Aftensmad: Som I andre spiser, evt. frugtmos/frugtgrød med mælk til dessert
Flaske og puttes til natten
Nat: Evt vand af glas
Som du kan se, så skal I nu til at fokusere på hendes indtag af forskellig mad og flasken skal skæres ned til 1 om aftenen. For at nå op på de 400ml mme, så hun får sit jern, må du prøve at servere dette i kop/glas og på f.eks. grøden. Mere mme behøver hun så heller ikke og mælkebehovet skal dækkes af lidt tykmælk, ost og lignende.
Håber ovenstående plan hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske