Brev:
Min søn vil ikke sove i egen seng
27. november 2003
Alder:
9 mdr.
Min søn vil ikke sove i egen seng
Jeg læser med stor interesse netsundhedsplejerske.dk - dejligt med det danske islæt her i udlandet.
Jeg skriver, fordi vores søn Storm, nu 9 mdr., ikke vil sove om aftenen. Det har altid været et problem medmindre jeg ligger ved siden af ham med "madpakkerne" indenfor rækkevidde. Han vil ikke falde i søvn uden - kun hvis han er i sin vogn og vi går tur eller hvis vi kører i bilen.
Han sover ikke udenfor, det er der ikke mulighed for hvor vi bor.
Han sover 2-3 gange i løbet af dagen - oftest med mig ved siden af ham, for så snart jeg flytter ham over i hans egen seng vågner han. Han sover i soveværelset. Hvis han bliver i vores seng risikerer vi han kravler ud over kanten. Han er oppe på alle fire så snart han vågner. Normalt prøver jeg at putte ham ved 20 tiden om aftenen - en lille sang eller to, en godnathistorie og så amning.. og når han sover forsøger jeg at flytte ham efter ca 15 min. Hvis jeg gør det tidligere vågner han helt sikkert, men venter jeg lykkes det nogen gange uden at han vågner. Når han sover i sin egen seng vågner han som regel efter en halv time og når jeg kommer ind i soveværelset sidder han i sin seng, grædende.
Jeg har forsøgt med forsigtigt at lægge ham ned igen, men han kommer op på alle fire igen - eller sætter sig op - eller rejser sig op - altsammen grædende.
Jeg har forsøgt at give ham noget grød, har forsøgt at lægge ham senere, har forsøgt med et godnatbad - og uden - har forsøgt at skære lidt ned på lurene i løbet af dagen - undgår vilde lege om aftenen - synes selv jeg har forsøgt alt.
Om dagen er han den skønneste knægt - han er i fuld vigør, kravler rundt - jagter katten og er nysgerrig overfor alt.. griner og pludrer og får sin mor til at skrubgrine, men om aftenen er han en helt anden.
Der skal nu ikke meget til at få et smil frem om aftenen heller, men sove i sin egen seng, det vil han altså ikke.
Når Storm vågner og jeg ligger i min seng, tager jeg ham over til mig/os og så sover han videre der. Jeg har forsøgt at lægge ham i sin egen seng igen, men hvis han så vågner - uha uha - så vågner naboerne også!!!!
Jeg har tænkt på om han sover "dårligt" fordi han er så aktiv i løbet af dagen - oplever så meget.
Min mand er kok og kommer sent hjem så jeg vender nok tilbage om nogle mdr. for at bede om gode råd til, hvordan jeg skal stoppe amningen - også om natten - uden den assistance der er fra en anden.
Jeg håber du kan give mig nogle råd jeg kan forsøge mig med og at du kan finde hoved og hale i denne lange mail.
Tak for en dejlig side
Else