Svar: Min søn vil ikke sove i egen seng
27. november 2003
Alder:
9 mdr.
Kære Else
Det er altid dejligt at få spørgsmål fra udlandet og du er naturligvis velkommen til at skrive igen.
Ernæringsmæssigt er der ikke nogen grund til at du fortsat ammer, men der er tryghed og hygge ved at amme og hvis I begge har det godt med amningen, så kan du godt fortsætte lidt endnu. Når det er sagt så kan det dog godt være at du skal forsøge allerede nu at skrue lidt ned for amningen, således at du forsøger kun at amme om morgenen, når din dreng vågner og om aftenen, når han skal sove. Hvi shan er ked af det i løbet af dagen, kan du selvfølgelig også give ham lidt her.
Det er vigtigt at Storm får mad nok i løbet af dagen, så du er helt sikker på at han ikke vågner eller er urolig og grædende pga sult. Et barn på 9-10 mdr. skal stort set spise som i gør i familien, men skal have små hyppige måltider.
Hvis du starter dagen med en amning, så han er glad og tilfreds fra morgenstunden, så kan du efter morgenpleje, tilbyde ham lidt grød (havregrød eller øllebrød). Om formiddagen tilbyder du en halv bolle med lidt frugt som tilbehør, til frokost rugbrødssnitter og lidt grøntsager som tilbehør, om eftermiddagen lidt yoghurt og måske lidt brød, hvis han kan spise det. Som føraftensmad kan du give lidt rå grøntsager (pebberfrugt, ærter, majs, agurk), til aftensmad lidt af det I andre spiser, og evt. lidt frugt til dessert. Før natten ammer du igen, så der er ro i det lille hjem. Til måltiderne i løbet af dagen giver du ham mælk eller vand i kop.
Hvis du er sikker på at han ikke vågner pga sult så er det også nemmere for dig ikke at amme om natten og vide at det er ok.
Din søn er vandt til at du ammer ham, det er den rutine/vane han har og det er trygheden for ham. Hvis du vil ændre på hans vane, skal du skabe en ny rutine. Det vil tage lidt tid, men langsomt vil han lære det nye mønster at kende og det vil give ham den tryghed han behøver.
Når han vågner, når du flytter ham, så er det fordi han mærker at du er væk og det er utrygt. Jeg er i tvivl om, hvordan du egentlig har det med at amme ham i søvn. Hvis I begge har det godt med det, så er det okay med mig, men når han så vågner igen, så skal du forsøge at få ham puttet igen.
Er han ulykkelig, så skal du selvfølgelig trøste ham, du kan evt. give ham lidt vand, hvis han er tørstig. Men ellers skal du forsøge ikke at rumstere for meget med ham. Put ham i hans egen seng, hjælpe ham med at skifte stilling, stryge ham over håret, tilbyde lidt vand. Det er for at lære ham at sådan er den nye rutine.
Jeg mener ikke at børn skal græde sig i søvn, jeg tror på at tryghed er alfa omega. Derfor plejer jeg at anbefale det der hedder "se-til metoden". Når du har puttet ham, så går du væk. Efter tre minutter kommer du tilbage, viser at du er der, så han ved at han trygt kan falde i søvn, går igen etc. Det vigtige er hele tiden at vende tilbage, så barnet ved at det ikke er forladt. Og tre minutter synes jeg er et passende interval.
Der er meget i vores kultur med at børn ikke skal sove imellem forældrene - det er ikke god opdragelse! Her er jeg ikke enig. Det er vigtigt at børn føler sig trygge og derfor skal de også have lov til at komme over i sengen, når de vågner midt på natten. Det er dog ikke ensbetydende med at de skal ammes, når de kommer derover:o)
Det er naturligt at børn sover uroligt og når de drømmer får de bearbejdet nogle af alle de stimuli der er i løbet af dagen. Selvom han vågner lidt op og ligger sig på alle fire, så skal du forsøge at få ham puttet igen, giv ham lidt vand, forsøg at få ham til at falde til ro og put ham godt igen. Ved nogle børn hjælper det at tale lige så sagte, så de fornemmer at man er der, andre finder tryghed ved en bestemt bamse, andre igen ved at spilledåsen tændes og atter andre noget helt andet. I må se hvad der virker bedst for jer.
Rigtig meget held og lykke, håber at du kan bruge noget af dette.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske