Brev:
Næsten 11 måneder - 1 eller 2 lure?
28. september 2006
Alder:
11 mdr.
Næsten 11 måneder - 1 eller 2 lure?
Hej Helen
Lige et spørgsmål omkring søvn om dagen:
Det har det sidste stykke tid (14 dage) været helt umuligt for mig at få Oscar (11.11.05) til at sove om eftermiddagen. Tilsyneladende har vores au pair ikke haft problemer med at få ham til at sove om formiddagen (kl. 10). Ifølge hende selv stod hun blot ved hans barnevogn og vuggede ham, mens han dog godt nok græd, men sov efter 10 minutter.
Jeg har prøvet alt: putte tidligere, putte senere, stå hos, gå lidt, lagt ham i hans seng i stedet, ligget hos ham. I går blev jeg så hjemme fra arbejde (er freelance :-) for at se, hvad hun helt nøjagtigt gør, og det viser sig så, at hun faktisk "holder ham liggende" i vognen, ved at fjerne hans hånd fra barnevognskanten, når han prøver at sætte sig op. Det resulterer i, at han bliver først gal, så ked af det, græder hjerteskærende, men ganske rigtigt falder i søvn.
Det gjorde mig ret ked af det at se, for det kunne jeg ikke drømme om selv at gøre. Derfor sagde jeg selvfølgelig også, at det vil jeg ikke ha' mere. Hvad synes du? Er det ikke for meget at tvinge ham ned på den måde? Kan det have ødelagt hans lyst til at sove i barnevognen?
Han virker godt nok allerede lidt træt ved 10-tiden, men jeg prøvede så i dag at vente med at lægge ham ud til kl. 11.30, og det var ikke sådan, at han var dødtræt. Så lod jeg ham ganske enkelt sidde, så længe han ikke græd, men legede med sin bamse eller kiggede på bilerne i gården. Når han så begyndte at klynke lidt, gik jeg ud til ham for at putte ham igen. Kl. 12 forsøgte han ikke at rejse sig op igen, græd lidt, måske 1 minut, og sov så...
Er det ok for så lille et barn kun at sove en gang. Det skal siges, at han som regel sover omkring 2 timer om formiddagen.
Tak for henvisning til John Bowlby i øvrigt - god og nem læsning. Har nu læst et par af hans værker. Oscar er de sidste 14 dage begyndt tydeligt at vise, at han føler sig knyttet til mig (og far). Dejligt!
Med venlig hilsen
Heidi