Svar: Mobning
28. september 2006
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå din frustration og der er ingen tvivl om at det du beskriver, naturligvis ikke skal foregå. Der bør naturligvis være opsyn på drengene og hvis der er et barn, hvor pædagogerne har kendskab til at der skal være skærpet opsyn, så må det være sådan.
Jeg synes for det første at du skal bede om at få en samtale, hvor stuepædagogen og lederen deltager. Til den samtale synes jeg også du skal deltage sammen med din søns far, en af dine forældre, eller hvem du nu har omkring dig. Det er vigtigt at I er to voksne til stede, som kan fortælle hvad I oplever omkring jeres lille dreng, men som også kan lytte til hvad der bliver sagt. Nogle gange hjælper det til bagefter at drøfte tingene igen, drøfte mødet igennem, når der har været flere "ører" - hvis du forstår hvad jeg mener.
Din søn skal ikke være til stede under mødet og det er vigtigt at det foregår som et rigtigt møde, bag en lukket dør, hvor der er sat tid af til at tale ordentlig sammen og ikke bare bliver noget, der lige sker på gangen eller på legepladsen.
Du skal naturligvis også overveje om du skal kontakte den pågældende drengs forældre og tale med dem om, hvordan din dreng oplever sin hverdag i børnehaven. De har vel også krav på at vide, hvordan deres dreng opfører sig.
Den bedste måde at komme videre på er via en dialog og ved at finde ud af, hvordan I fælles kan skabe en hverdag som I alle har det godt med. For det er jo helt sikkert, at din dreng ikke har det godt, men sandsynligvis har den dreng som behandler andre sådan, også et problem og det burde måske undersøges nærmere - bare at lade tingene gå tjener i hvertfald ingen parter.
Hvis dialog ikke hjælper, så bliver du jo nok nødt til at flytte din dreng. Selvom det aldrig er optimalt at flytte børn, og det kræver også ekstra ressourcer (+ man kan jo stille sig selv det spørgsmål, hvorfor han skal flytte, hvis det ikke er ham som skaber problemerne), så bliver man nogle gange nødt til at tænke på, hvad der er til dit barns bedste. Og hvis man ikke kan finde ud af at skabe en rar hverdag for din søn i den børnehave, så må I finde en anden.
Det kan virke hårdt, men ud fra det du beskriver, så må det vel være sådan?
Rigtig meget held og lykke med det hele. Du må meget gerne skrive og fortælle hvordan det ender med at gå jer alle sammen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske