Svar: Rulle om på maven - konstant!
28. september 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Maia
Ja det er en rigtig svær alder, når de små begynder at mosle rundt:o)
Det er en rigtig god idé at I en gang imellem forsøger jer med ble-bukser. Vær opmærksom på at det blemærke som hedder Babycare laver "Babycare-pants", som er billigere. Samtidig er det svanemærket:o)
Da din datter tilsyneladende er god til at stå nu, så kan du helt undgå at bruge puslebordet, hvis hun kun har tisset og i stedet hjælpe hende den rene ble på, imens hun f.eks. står på gulvet. Altså som et par trusser.
Det kan også være en god idé at få hende medinddraget, når hun ligger på ryggen, så hjælp hende med at få fødderne i underlaget, sig: "Løft numsen" og lær hende således at løfte op, så du kan få en ble lagt under hende. Det kan nogle gange hjælpe til at holde fokus på det istedet for på at dreje omkring hele tiden.
Med hensyn til at putte hende, så har du fuldstændig ret i at hun ser det som en kærkommen lejlighed til fuld opmærksomhed, når du sidder ved siden af hende. Jeg synes derfor du skal gå ud af rummet. Der sker ikke spor ved at hun mosler rundt, lad hende bare gøre det. Hun finder sikkert også ud af at lægge sig ned igen på et tidspunkt.
Gå ikke fra hende i mere end højst 3 minutter af gangen. Så skal du vise dig igen. Hvis hun bliver for ulykkelig og har brug for at se dig for at vide at du ikke har forladt hende, så stil dig i nærheden, men lav noget andet imens. Det kan være at stryge tøj, lægge tøj sammen, tørre støv af, lægge tøj på plads - et eller andet, hvor du foretager dig noget og således er i nærheden, men hvor du ikke har fokus på hende.
Hjælp hende med at blive lagt ned løbende, men ikke hele tiden. Prøv også at opfordre hende til at lægge sig selv ned, hvis hun mestrer det. Ellers så må du give hende en chance for selv at finde roen.
Men det er en svær balance. Det lyder dog som om I er godt på vej i den rigtige retning:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske