Svar: Kost og amning 8 måneder
29. september 2006
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at nogle af jeres dage går så godt og umiddelbart lyder din datter tilbud af amninger og mælk i det hele taget, rigtig fint.
Min umiddelbare tanke er at din datter, i takt med at hun bliver ældre og spiser mere (større portioner) af skemad, tykmælk mv., vil nedsætte amningerne og spise mindre af din mælk pr gang. Det vil generelt nedsætte mælkemængden og derfor vil du med tiden heller ikke opleve brystspændingerne som nu.
Jeg synes det er en rigtig god idé at lægge din datter til brystet sen aften, den ene dag om ugen, hvor du kommer hjem fra gymnastik, hvis det kan hjælpe til at hun sover igennem og du undgår brystspænding - evt. brystbetændelse. Det lyder som om god idé at få den mælk ud, og hvis det ikke fungerer med en brystpumpe eller med håndudmalkning, så er din datter den eneste mulighed.
Men du har naturligvis ret i at det kan være problematisk i forhold til at du gerne vil trappe amningerne ned. Hvorfor virker brystpumpen ikke? Og har du prøvet håndudmalkning?
Med hensyn til at komme på weekend ophold, så er det vigtigt at du gør som du mener er bedst for alle. Og det er rigtig svært at tage stilling til - især fordi vi som mødre og kvinder jo gerne vil gøre både mand og barn tilfredse (og måske svigermor:o)). Nogle gange så kan vi bare ikke det hele og så skal man jo træffe et valg - øv! Det er ikke nemt.
Du har naturligvis fuldstændig ret i at det er lettere at lade sit barn passe, når man ikke længere ammer, så ja - det kan godt være du skal vente til amningen er helt stoppet, eller så tæt på at stoppe som muligt, så det at din datter skal passes, bliver det som stopper amningen fuldstændig.
Du må drøfte det med din kæreste, så I sammen finder en løsning I alle kan leve med. Selvom han gerne vil have dig for sig selv bare en enkelt dag, så vil han jo også at du og jeres datter har det godt - så jeg er sikker på at I nok skal finde ud af, hvad I skal gøre:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske