Svar: 3 årig spiser sand
27. november 2003
Alder:
3 år
Kære Birgitte
Hvor har du dog gjort dig mange gode overvejelser omkring dit barn.
Ud fra din meget fine beskrivelse vil jeg tro at det kunne hjælpe jer at tale med en børnepsykolog, men her burde personalet i børnehaven eller din egen sundhedsplejerske kunne henvise.
Det er slet ikke sikkert at det er nødvendigt at "behandle" din datter, men det kunne måske være rart for jer som forældre at få lidt retningslinier at gå ud fra, så I på bedste måde støtter jeres datter.
Noget helt andet er, at det måske ikke er så specielt endda. Mange børn har idag svært ved at acceptere et nej. Ofte er vi som forældre alt for gode til at give forklaringer, diskutere, give valgmuligheder osv. og er måske ikke altid gode nok til at bestemme over barnet, derimod lader vi barnet tage beslutninger og vi giver valgmulighederne til vores barn.
Et eksempel kunne være,- vil du helst have en pære eller et æble? Skal det skæres ud, eller skrælles? Vil du have den røde eller den blå bluse på idag? osv. Det betyder at børnene er vant til at blive spurgt, de bliver mere selvstændige af det, men de kan måske også derfor af og til have svært ved at forstå, når et nej er et nej, når man ikke bliver spurgt, eller hvorfor man ikke selv må vælge.
Det er meget vigtigt at være konsekvent i sine udmeldinger, det er vigtigt at du også med dit kropssprog viser at du mener det alvorligt, når du siger nej. På en kærlig men bestemt måde.
Jeg synes i øvrigt at det måske kunne være en god idé at lave en leg, hvor man skal smage på forskelligt, uden at vide hvad et er. Noget smager godt og noget smager rigtigt skidt. Sand kunne jo være en af delene, det kunne også være kakaopulver, sirup, salt, forskellig mad - noget i forskellig konsistens og smag. Det kunne måske være en mulighed gennem leg at lære din datter at noget er godt at spise andet er ikke - for puh, hvor det smager!
Håber du kan bruge disse overvejelser til noget.
Held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske